Byggahus.se

Byta vattenrör o avlopp i fritidshuset.

1. C
    Medlem · 8 inlägg

CruzdelSud

Medlem
    Hej, Vi har planer på att byta vatten o avlopp i ett fritidshus byggt runt 20-talet uppe i tornedalen (Norrland). Huset står på gammal stengrund (ej plintar) Rörsystem är från 40 till 70-tal g:a järnrör 16 mm och vitöverdragna kopparrör från/till beredare från 70-talet på toavägg. Vattnet kommer in via matkällare (där f:ö avloppsrör finns), upp i kök och WC som saknar golvbrunn. Blandare, diskbänk och stol är från 60-talet. På WC golvet ligger en "krympt" plastmatta. Övriga huset står kallt under vinterhalvåret nov-mars men i kök o WC har Vi eluppvärmt.
    Nu funderar vi att anlägga disk- och tvättmaskin i kök, bygga ut till badrum med dusch och tvättmaskin.
    Huset består av oisolerade liggande bjälkar, 100 mm luftmellanrum och stående lockpanel med tjärpapp. Vi ska isolera ytterväggarna framöver.
    - Hur ska man gå till väga?
    - Har hört att man inte ska sätta in fuktspärr när övriga huset saknar sådant.
    - Golvet måste nog brytas upp för nytt avlopp och vattenledningarna ska dras utanpå inneväggarna.
    - Hur ska vattenledningar/golv isoleras?
    - Ska Vi isolera badrumsväggarna innifrån med "fuktspärr"?
    - Vad för material skall vi använda? OBS: Ej kakel !

Vad gäller i allmänhet när det gäller VA o avlopp i ett så gammalt hus? ::)

2. P
    Medlem · 124 inlägg

Patrik71

Medlem

Re: Byta vattenrör o avlopp i fritidshuset.

Hej!

Låter som du har samma (hus) vatten och avloppsledningar som i mitt fritidshus, funderar själv på att byta. Är det en 1 1/2 plans hus?

Förstår inte vad du har på ytterväggarna, oisollerade liggande bjälkar?(timmer?) med 10 cm luftrum? vad har du mellan där kan ju inte sitta enbart i panelen.

I toa rekomenderar jag våtrumsmatta men att du har duschkabin, behöver bara sätta gips på väggarna

Vad gällande isollering av ytterväggar så gäller det att du INTE får kondensen inne i väggen om man har timmerstome, men jag förstog ej vad du hadde.

3. C
    Medlem · 8 inlägg

CruzdelSud

Medlem

Vinden är en kallvind med ca 40 cm sågspån.

Ytterväggen består egentligen av liggande grövre timmerbjälkar (byggt på 20-talet), som man reglat och satt upp stående lockpanel på. Mellanrummet mellan lockpanelen och timring har en luftspalt på ca 100 mm - alltså isolerat.

Gips? hm? :-/ är det "nyttigt" att sätta in gipsväggar och kåken "rör sig" (som gamla hus ofta gör)? Spricker den inte? Kanske det är bättre med duschkabin (?), men golvbrunn måste man väl ha i alla fall?

Som sagt förstår jag att det inte ska hamna vatten i väggen, men frågan är om det är nyttigt att "plasta in" t.ex. toa/dusch/tvättstuge-delen när övriga huset inte har det.
    Söker sig inte fukten till en lämplig plats att tränga ut på?

4. P
    Medlem · 124 inlägg

Patrik71

Medlem

Du kan nog aldrig komma ifrån att huset rör sig när du kallställer, men jag tror trähuset har "satt" sig färdigt så trät rör sig minimalt, det tål gipsen.

Jag har duschkabin med golvbrunn inga problems kallställer varje år.

Plasta in ska du INTE göra, om du har ernbart en vindtät på ytterväggarna och inte sätter plast på innerväggarna (som är byggnorm nu) så klar du dig.
    Toan gör du som ett "tätt" rum inifrån så inte fukten/vattet kommer ut, sen måste du ju ha ett friskluftutblås från toan/duschen.

Om du har en 95 isollering så behöver du inte isollera mer tycker jag, timmerväggen håller ju ett K-värde oxå

5. C
    Medlem · 8 inlägg

CruzdelSud

Medlem

Jag är inne på samma spår...nä, huset har nog "rört sig färdigt". Å gipsen (i "våtrummet") torde nog ge den bästa stabiliteten.
    Det där med kabin eller duschhörna är väl mer en smaksak hur man vill ha det, men golvbrunn är ETT MÅSTE!
    Yes, jag har enbart vindpapp och låter nog bli plasten MEN som ett "TÄTT RUM INNIFRÅN" som du menar, med utblåsfläkt.

Tycker också att det räcker med 95 isolering. Egentligen så växte tanken om isolering när vi ändå måste byta fasad (sprickor, otät, trasigt uttorkad osv).

TACK för dina svar det stärkte mina egna funderingar ;D

6. P
    Medlem · 124 inlägg

Patrik71

Medlem

jag funderar på om du grävde ut när du tog bort golvet, själv har jag bara en luftning på ca 10cm men på vissa ställen är det mot trossbotten. Ska gräva så jag har minst 70cm kryp. Gjorde du det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.