Byggahus.se

Byta vattenradiator själv

1. H
    Medlem · Småland · 246 inlägg

hellohello

Medlem
    Hej!

Ska dela av ett rum mellan två fönster där det idag sitter en lång radiator. Jag behöver således antingen

1) byta den långa till en kort
    2) alternativt också dra nya rör så jag kan få dit ett element på andra sidan väggen också.

Alternativ 3 är att göra nr 1 men samtidigt sätta in ett el-element med stickpropp.

Nu har jag inte fått tag i någon lokal rörpulare men det kan ju vara bra att veta om jag själv kan göra alternativ 1 utan att riskera några större vattenskador=) Jag har tillgång till en hyfsat händig bekant och är väl inte helt ohändig själv.

Kan jag se om systemet är 1-rör eller 2-rör? Huset är byggt 1976 och tidigare hade området en växlare, sedan något år tillbaka har varje hushåll en egen.

Värmesystemet är fjärrvärme och vattenavstängning finns ju i centralen. Cirkulationspumpen stänger man ju av. Radiatorn sitter på plan 2 av 2 vilket ju bör vara positivt.

Har bifogat en bild på hur kopplingen ser ut.

Jag intalar mig att man gör så här:

Stäng av vattnet, stäng av cirk.-pumpen.
    Ev tappa ur systemet lite. Eftersom det är på våning 2 kanske det inte behövs om man har en bra uppsamlingsbricka/spann?

Skruva bort radiatorn. Töm vattnet från den.
    Skruva dit den nya med passande kopplingar.

Det låter inte så avancerat men det kanske är mer att tänka på än jag tror? Det ligger för övrigt plastmatta på golvet samt väggen ska målas om så man behöver inte vara jätterädd för läckage.

Redigerat 12 jul 2017 16:58
  2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 117 inlägg

Demmpa

Husägare
    Vad ska rummen användas till?
    Hur stora blir rummen?
    Varje rum bör ha någon typ av värmekälla, vattenburen/el. Värmekällans storlek/effekt ska stämma överens med rummets storlek.

Jag hade satsat på alternativ 2.
    Hade antagligen kortat av befintliga rör och förgrenat till bägge elementen där ifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.