1 435 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Byta vatten- och avloppssystem i samfällighet.
Hej,
Vi är en samfällighet på 31 lägenheter där det är klungor på 3 till 5 radhus. Vi måste byta vatten- och avloppssystem hos alla eftersom allt är från 1973 och det nu börjar komma läckor.
Problemet är att vi inte får tag på en som kan driva projektet och entreprenörer backar när de hör ordet samfällighet.
Vi har kartlagt hur allt ser ut. Husen står på betong där fler av dom också står pålade på lergrund. Det är det som är under plattan på varje lägenhet som måste bytas. Vi har redan varit i kontakt med bolag som har kommit med förslag på hur det ska lösas, men vi kommer inte vidare. Vi har haft en projektledare tidigare, men det skedde inget och det är lite ont om tid nu.
Är det någon här som har upplevt samma problem och vet hur man tar i tu med det?
Vi är en samfällighet på 31 lägenheter där det är klungor på 3 till 5 radhus. Vi måste byta vatten- och avloppssystem hos alla eftersom allt är från 1973 och det nu börjar komma läckor.
Problemet är att vi inte får tag på en som kan driva projektet och entreprenörer backar när de hör ordet samfällighet.
Vi har kartlagt hur allt ser ut. Husen står på betong där fler av dom också står pålade på lergrund. Det är det som är under plattan på varje lägenhet som måste bytas. Vi har redan varit i kontakt med bolag som har kommit med förslag på hur det ska lösas, men vi kommer inte vidare. Vi har haft en projektledare tidigare, men det skedde inget och det är lite ont om tid nu.
Är det någon här som har upplevt samma problem och vet hur man tar i tu med det?
Vad är det som skrämmer entreprenörerna? Är det på något sätt otydligt vad som ingår i gemensamhetsanläggningen som samfällighetsföreningen förvaltar och vad som de enskilda fastighetsägarna äger? (Ni har en samfällighetsförening som förvaltar gemensamhetsanläggningen antar jag.)
D v s är det en enda kund (samfällighetsföreningen) eller en upphandling med ett plotter av olika privata kunder? Det senare kan nog skrämma vilken entreprenör som helst tänker jag.
D v s är det en enda kund (samfällighetsföreningen) eller en upphandling med ett plotter av olika privata kunder? Det senare kan nog skrämma vilken entreprenör som helst tänker jag.
Det som skrämmer är i första hand att det är svårt att sätta upp ett totalpris för hela projektet. Jag är ny i styrelsen, men de andra berättar att entreprenörerna backar. Metoden för att komma åt rören under plattorna är att man suger ut material för att komma åt. Det här är enkelt när det gäller husen som står på lera, men det är svårare att ge pris för de andra husen. Det har varit snack om att prova på ett par hus först, men vi behöver en projektledare som kan entreprenörernas språk och som kan driva detta.Claes Sörmland skrev:
Vad är det som skrämmer entreprenörerna? Är det på något sätt otydligt vad som ingår i gemensamhetsanläggningen som samfällighetsföreningen förvaltar och vad som de enskilda fastighetsägarna äger? (Ni har en samfällighetsförening som förvaltar gemensamhetsanläggningen antar jag.)
Vi är en kund.
OK, så det är mer att det ses som tekniskt knepigt av företagen så de backar.
Lösningen är då rimligen att ta en större risk för samfällighetsföreningen så att entreprenörerna känner att det är värt att göra jobbet.
Finns det ingen möjlighet att arbeta på mer sedvanligt vis, d v s bila inne i radhusens och dra avlopp där och gräva på sedvanligt vis mellan husen i vanliga schakt. Betydligt fler företag som jobbar så tänker jag.
VA behöver ju inte dras exakt där de gamla rören går om det underlättar arbetet.
Lösningen är då rimligen att ta en större risk för samfällighetsföreningen så att entreprenörerna känner att det är värt att göra jobbet.
Finns det ingen möjlighet att arbeta på mer sedvanligt vis, d v s bila inne i radhusens och dra avlopp där och gräva på sedvanligt vis mellan husen i vanliga schakt. Betydligt fler företag som jobbar så tänker jag.
VA behöver ju inte dras exakt där de gamla rören går om det underlättar arbetet.
Alt det här är diskuterat och kommer garanterat diskuteras igen flera gånger, men det är bra du kommer med inspel och förslag. Det sker ofta att ett gäng murar sig inne i ett bestämt spår och inte ser bättre alternativ.Claes Sörmland skrev:
OK, så det är mer att det ses som tekniskt knepigt av företagen så de backar.
Det som gör att de så långt backar är att det är svårt att ge fast pris och att samfälligheter ser ut att vara svåra att arbeta med.
Vi är på jakt efter en som kan vara projektledare för oss och vi söker också kontakt efter folk som har varit igenom det samma som oss (eller går genom det samma) och som vet hur man best tar itu med det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man byta bara utedelen till luft/vatten-värmepump?
Värmepumpar -
Byta pellets till luft/vatten-värmepump. Ventilation..?
Värme allmänt -
Byta ut gammal elpanna och vedpanna mot luft/vatten-VP - lönt eller ej?
Värme allmänt -
Husets vedpanna skall bytas mot Luft/Vatten-värmepump, men vilken?
Värmepumpar -
Byta diskho+skåp som redan är Säker Vatten-installerad
Vatten & Avlopp