Hej!

Det gick bra att ta bort samtliga. Men att sätta in den som skall vara först går inte. Den skall sättas in allra först. (Taket)
Exakt samma som innan. Varför går det inte? Finns det något trix? Kikade på en film på youtube men där gick allt så lätt och fint. Modellen är från ca 2007.

Vad är det som tar i ?

Hur menar du? Själva "stenen" skall ju tryckas upp och stanna kvar. Vad jag menar är om det är något speciellt att tänka på?

M mariehen skrev:
Hur menar du? Själva "stenen" skall ju tryckas upp och stanna kvar. Vad jag menar är om det är något speciellt att tänka på?
Övre biten vilar väl på de två sidobitarna.

Jag brukar ställa in dom i följande ordning.
  • Bakre
  • Ena sidan
  • Övre
  • Andra sidan

"Taket" ska vila i bakkant mot en list. Ska kunna lyftas, när "sidoväggarna" sätts på plats.
"Rätt ordning" för montage :
tak, bakre vägg och sedan sidorna. När sidorna sätts på plats, så ska man lyfta " taket" i bakkant och ställa nederkanten av sidoväggen på plats först innan man reser väggen helt.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
"Taket" ska vila i bakkant mot en list. Ska kunna lyftas, när "sidoväggarna" sätts på plats.
"Rätt ordning" för montage :
tak, bakre vägg och sedan sidorna. När sidorna sätts på plats, så ska man lyfta " taket" i bakkant och ställa nederkanten av sidoväggen på plats först innan man reser väggen helt.
Jag tror inte jag får dit taket med båda sidorna på plats, utan brukar ha sista siddelen liggandes i kaminen för att lätt kunna resa upp den efter att taket kommit på plats.

Contura 685, om jag minns rätt. 🫣

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Här är filmvarianten av beskrivningen från Contura:

[länk]
Skiljer nog lite från modell till modell, men som på filmen måste jag ta bort ena sidan innan jag kan ta taket, som inte sitter kvar uppe av sig själv.

FredrikR FredrikR skrev:
Skiljer nog lite från modell till modell, men som på filmen måste jag ta bort ena sidan innan jag kan ta taket, som inte sitter kvar uppe av sig själv.
Kan tydligen variera med modell då. Jag har en list, som taket vilar på i bakkant. Contura 560 T/K.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.