Byggahus.se
Vägguttag till vardagsrum.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill byta ut mitt vägguttag mot en nyare och snyggare modell. Totalt är det tre fasledare och tre neutralledare. I det gamla uttaget var tre ledare inkopplade på samma skruv. I det nya vägguttaget (Schneider Exxact 2-vägs Ojordat) finns endast plats för två fasledare och två neutralledare. Hur ska jag koppla för att allt ska fungera som innan?

Mvh,

Malin

tommib
Välkommen till forumet.

Du sätter toppklämmor av lämplig sort, t.ex. wago 222 på ledarna. En för de blåa och en för de svarta. Sen sätter du en kort bit enkelledare från varje toppklämma till ditt nya uttag.

http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-222/Pr363051000
Ta den fempoliga, du behöver fyra anslutningar.

Det finns också en nyare Wago, 221, om du har ont om plats i dosan. Den säljs på bl.a. Hornbach.

Vilket bra forum, tack så mycket för den snabba hjälpen! Om jag har förstått det rätt så blir det som på bilden. Vägguttag till vardagsrum.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Tobbe_3 och 6 till
  • Laddar…
Helt korrekt 👍

På bilden är det väl ett jordat uttag, men ingen jordledare.

Eller är det ojordade uttagsbrunnar som monteras ovanpå?

Man får inte ha jordade uttag där jorden inte är ansluten.

• Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är nog bara en exempelbild. Det framgår i frågan att TS ska montera ett ojordat uttag.

Ja det är ett ojordat uttag jag ska montera, bilderna är lånade från internet. Tack för hjälpen allihopa!

Blir det trångt i dosan med kopplingsklämmorna så kan man montera uttaget i en "rot-ram" eller så kallad förhöjningsram.
Detta gör så att det infällda uttaget inte går ner i dosan.
Botten på rotramen öppnas, ramen fästes lämpligen med 4st skruv i väggen. (man får se upp så man inte skruvar i rören som går till dosan.)
8807559135262.jpg
denna bild är för elkos sortiment = elkos apparater passar i denna.
en annan variant är att sätta ett 4-vägs uttag, då även de täcker apparatdosans öppning.
Har man inte behov av 4-vägs så brukar jag alltid köra med rot-ramar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja jag fick använda en förhöjningsram, det blev jättebra, tack!

detta blir rätt , eller hur ...

• IMG_20180816_135638__01.jpg
    Skapa konto
C Christoffer L skrev:
detta blir rätt , eller hur ...
Vad ska virrvarret av streck föreställa?

Kanske blev otydligt från mobilen, två ledare jord, n, och l. Alla in i varsin wagon och sen vidare till nya kontakten ?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Kanske blev otydligt från mobilen, två ledare jord, n, och l. Alla in i varsin wagon och sen vidare till nya kontakten ?
Det blir nog bra.

E etompau skrev:
Det blir nog bra.
Nog Bra, eller rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.