I tråden :https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/268163-var-sitter-offeranoden-i-min-varmvattenberedare.html (bild på gamla VVBn finns där) frågade jag om min gamla varmvattenberedare. Nu funderar jag på att ersätta den med en ny av samma storlek: 30 liter.
Biltema har en liknande för 1000 kr, men anslutningsrören har gänga R15 och 100 mm mellan rören, medan den gamla hade R20? och 110 mm mellan rören, så det går inte att bara byta ut själva VVBn. Jag har ingen erfarenhet av rörmokeri, så jag känner mig osäker på om jag klarar att ansluta den själv.
Jag undrar hur mycket det kan kosta att låta en rörmokare göra det?
Biltema har en liknande för 1000 kr, men anslutningsrören har gänga R15 och 100 mm mellan rören, medan den gamla hade R20? och 110 mm mellan rören, så det går inte att bara byta ut själva VVBn. Jag har ingen erfarenhet av rörmokeri, så jag känner mig osäker på om jag klarar att ansluta den själv.
Jag undrar hur mycket det kan kosta att låta en rörmokare göra det?
Har biltmas 100mm och din befintliga 110mm bör det inte vara alls omöjligt.
Den stora frågan är ju måttet ut från väggen, hur mycket diffar gamla mot nya?
Hur ser installationen ut under beredaren?
Blandningsventilen och ventilröret ser ju nästan nytt ut. Det går fint att använda igen.
Den stora frågan är ju måttet ut från väggen, hur mycket diffar gamla mot nya?
Hur ser installationen ut under beredaren?
Blandningsventilen och ventilröret ser ju nästan nytt ut. Det går fint att använda igen.
Jag vet inte, det avståndet står inte i Biltemas dokumentation. Finns det ingen standard för avstånd mellan rör och vägg?krilleman_215 skrev:
Här är länken till den på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Varmvattenberedare/Varmvattenberedare-2000038416/?artId=876316.
På Biltemas bild av VVBn syns två korta lösa rörstumpar med böjar i änden, nederst till vänster. Jag fattar inte vad de ska vara till.
Varm- och kallvattenrören går ca 1 m ner mot golvet där de är fastlödda med rör som löper horisontellt en bit över golvet. Jag kan posta en bild på det också i morgon.krilleman_215 skrev:
Produkter som diskuteras: "expanderskruvarna"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Aha, så klart! Jag fick för mig att de var kopparrör, eftersom de har den färgen och tjockleken och ligger under beredaren bredvid säkerhetsventilen.Peter2400 skrev:
Här är rören under VVBn (har tagit bort den gamla):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vänstra röret är 80 långt cm ner till böjen, det högra 84 cm.
Anslutningsrören på den gamla VVBn satt 77 mm från väggen.
Avståndet från toppen av rören på bilden upp till taket är 635 mm.
Går det att bara korta av PEX-röret mellan ventilerna upptill och trycka ihop rören en cm? Är det ingen risk att lödningarna längst ner spricker eller att klämringskopplingarna läcker om rören sitter spänt?
Kan jag ansluta nya VVBn med två sådana här: bussning 3/4" x 1/2"
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEM-plastrorsystem/Bussning-2000035089/?artId=879834?
Om måttet ut från vägg stämmer någelunda så behöver du:
2st RSK: 1898022 - Adapter 15xG15 (Gör om den utvändiga gängan på beredaren till 15mm slätände i mässing)
2st RSK: 1898592 - 15mm klämringsmutter
2st RSK; 1898899 - 15mm kona
Mutter & kona behöver du två extra om du ska korta ner PEX-biten. Du kan inte använda den gamla snutten utan måste skaffa dig en ny kortare bit. Glöm inte stödhylsor 15x2,5. RSK: 1865970
Åk till biltema och kika på beredaren och kontrollmät byggmåttet från vägg!
2st RSK: 1898022 - Adapter 15xG15 (Gör om den utvändiga gängan på beredaren till 15mm slätände i mässing)
Mutter & kona behöver du två extra om du ska korta ner PEX-biten. Du kan inte använda den gamla snutten utan måste skaffa dig en ny kortare bit. Glöm inte stödhylsor 15x2,5. RSK: 1865970
Åk till biltema och kika på beredaren och kontrollmät byggmåttet från vägg!
Vi bytte vår gamla på ca 60 L ute i stugan, mot en ny NIBE på 100 L, och då kostade jobbet allt som allt ca: 6000 kr inkl. resa på några mil t o r, borttagning av den gamla, montering av den nya, återvinning av den gamla m.m. Inkl. inkoppling av el och brytare m.m.
- Då var det några år sen nu, typ 5-6 år sen, men kan ju ge en fingervisning om vad det kan tänkas kosta. En mindre och lättare beredare i ett hus närmare stan kostar säkert mindre att få monterad.
- Då var det några år sen nu, typ 5-6 år sen, men kan ju ge en fingervisning om vad det kan tänkas kosta. En mindre och lättare beredare i ett hus närmare stan kostar säkert mindre att få monterad.
Jag har för mig att jag betalade runt 1500 i arbetskostnad för en panikinstallation mitt under påsken för en 3-4 år sen till ett hyreshus. Han tog hutlöst betalt för ett väggfäste som saknades till den begagnade NIBE-beredaren jag fått dit. Så jag ringde och sa att det var ett jäkla rövarpris, men att han gott kunde tagit det dubbla utan att jag skulle klagat med så snabb hjälp. Han skrattade och sa att det var ett ovanligt samtal och drog av halva priset 
Den där adapter 15xG15 kostar lite mycket, 114 kr/st hittar jag. Jag använder nog hellre de gamla igen, till vänster på bilden.krilleman_215 skrev:Om måttet ut från vägg stämmer någelunda så behöver du:
Att få lös klämringarna från PEX-röret verkar omöjligt. Jag har en bit oanvänt PEX-rör och två stödhylsor, och muttrarna får jag ju lös från det gamla röret om jag kapar det på mitten. Det enda jag saknar är ringarna. Jag undrar om Biltemas klämringar passar? Det står Conex på muttrarna.
Måste man ha lin och pasta i gängorna? (har inget) Eller funkar det med gängtejp? (har)
Ett problem jag ser är hur jag ska kunna sätta upphängningskrokarna på exakt rätt ställe på väggen så att VVBn kommer i rätt höjd för rören? Det borde ju lätt kunna bli någon cm fel.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden