Byggahus.se

Byta ut "vävtaket" mot gips

1. W
    Medlem · uppland · 122 inlägg

williamspäron

Medlem
    Hej!

Nybliven, hyfsat vilsen villaägare :). För tillfället har vi någon tyv av väv-innertak som är uppspänt. Då detta inte är helt fräsch är tanken att ta ner och istället montera gips. Nu till min fråga, då gips är tungt, hur är jag säker på att det inte kommer rasa ner? På ~3 meter ser jag bara två fästpunkter.

Tror ni det kommer att fungera om jag reglar upp orderntligt? Några tips på hur tätt jag ska regla?

Mycket tacksam för svar och input!

2. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    montera ett bärverk som du fäster gipsen i

eller förstår jag frågan fel?

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    P.g.a. el-röret i taket så måste du regla eller om det är vind , dra om det , inge lyckat mycket jobb , regla upp ,med 28X70 , ( det sitter en bräda för el , du måste under den ) det håller , Tänk till nu om du vill ha någon mer el i taket

4. W

williamspäron

Medlem
    Tack för snabba svar! Råsponten (heter det så) känns hyfsat jämn. Det är ett enplansvilla utan vind.

Så det räcket om jag sätter upp tvärsgående regelverk och kapar ur för elröret? För en oinvigd, 28x70?

MVH

• Laddar…
  5. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    Finns många sett att göra det på, med ditt sätt fungerar utmärkt

6. W

williamspäron

Medlem
    Ok, så 28x70 glespanel med 30 cm mellanrum och upp med gips så ska saken vara biff?

7. W

williamspäron

Medlem
    Fråga, kan du utveckla lite ang om det är vind eller inte? Nu är det ingen vind ovanför men ändå intressant.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är perfekt , skruva råsponten varje 50 cm , kommer att sitta som berg , tänk lite vilken väg som du ska sätta skivorna så du inte behöver kapa småbitar , samt att du inte ska ha s.k. generalskarvar ( ändarna ska inte sitta på samma ställe utan saxa dom lite ) när du startar från en vägg så mät från den 105 mm till ytterkant och sedan 300 till nästa ytterkant , går att snörslå allt , så har du måttet utan att komma fel , vid röret kapas den och fortsätter på andra sidan ,
    I den delen som sponten slutar och startar vid , så slutar du med den ca 100 mm från vägg , för du ska ha en som ligger där för att fästa skivorna i änden , ( då behöver du inte kapa småbitar att sätta mellan dom längsgående
    PS 1 glöm inte att fasa av skivorna som ligger mot varandras kortsidor ca halva skivan och in ca 2 cm , detta för att spacklet ska ha något att fästa i , långskepps är dom nedsänkta ingen fasning
    PS 2 räkna och se rummets mått , skivor finns i olika mått , så det blir så lite skarvar och spill som möjligt , gör du det själv , går inget bra ni måste vara flera , tungt , går att hyra skivlift , inga stora pengar , inga tunga lyft ,

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Tänker du på ångspärr

10. W

williamspäron

Medlem
    Ska kika lite ikväll, om det är plast precis ovanför innertaket antar jag att jag måste vara försiktig och inte köra skruvar så gör hål i plasten?

11. W

williamspäron

Medlem
    Tack! Är inte helt hundra på vad du menar 105 mm till ytterkant och sedan 300 till nästa ytterkant? Du har ingen bild du kan hänvisa till?

Om jag hyr en lyft borde det väl gå att fixa själv?

12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Med tanke på konstruktion så är det nog ingen plast där utan ligger någon papp på råsponten på vinden med troligtvis spån på , , diffplasten häftas på glesen innan skivorna , vet inte om såg det , det där med extra el , vid el-uttaget så sätter du en bit gles 50 cm 4 skruv , intill röret så har du ett fäste för kroken till lampan

• Laddar…
  13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    var på väg att svara . raderade blev fel , nytt här : glöm 105mm ::: bror min räknade fel jag med
    skissade lite hoppas att du förstår , ni andra skratta inte , kolla in måtten noga så att du inte får en bit på 5 cm på slutet , då är det bättre att kapa av den första , men tänk , då ändras måtten
    som ska malla med 300 mm som är indelningen för skivan i 4 ( 120/4 = 300 )

14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Glömde skissen kommer här :confused:

15. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    har inget att tilläga förutom att de är korrekt.

Ville mest säga att de är bästa skissen jag sett på Byggahus.se

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.