Jag har aldrig målat ett hus på utsidan förr och har förstås lite frågor. Jag skulle gärna vilja ha era åsikter om huset ser så pass slitet ut att det är bäst att byta ut brädorna i fråga eller om man helt enkelt kan skrapa bort den löst sittande färgen och därefter måla? Kanske är svårt att se på en bild, men ändå!

Skickar även med lite andra bilder. Säg gärna till om nåt ser galet ut. Till exempel, brädan ovanför ytterdörren, där samlas regnvatten vilket har gjort att färgen lossnat enligt bild. Bör det helst sitta en plåt ovanför den som leder ut vattnet? Tidigare ägarna berättade att huset har en ovanlig fasad i och med att det sitter relativt tunna brädor på vilket har gjort att de har spruckit många av dem. Är det ett problem, utöver det estetiska?

Slutligen undrar jag hur processen ser ut för att fixa husknutarna/vindskivorna. Jag funderar på att köpa en speedheater (modell cobra), just då vi har väldigt många fönster med mycket spröjs som i framtiden kommer behöva renoveras. Säg att jag får bort all färg med en speedheater plus skrapa. Tar man bort det gråa trät med ett 60 sandpapper? Är det sedan inoljning som gäller, sedan grundmåla och sedan slutstryka två gånger? Jag funderar på att köra med linoljefärg då jag hört att det ska vara bra för huset.

Väldigt tacksam för tips och svar från alla ni kunniga här inne! :D

Hörn av rött trähus med sliten färg på vindskiva och husknut, fönster och stuprör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett närbildsfoto av en vitmålad trähusfasad med flagande färg bredvid röda och gråa paneler.
Skapa konto
Närbild på slitet rött trähus med flagande färg och sprickor i fasadbrädorna.
Skapa konto
Närbild på slitet träbräde med flagande vit färg och sprickor, tecken på väderpåverkan.
Skapa konto
Närbild av sliten husfasad med flagande vit färg och en trätröskel ovanför röda panelbrädor.
Skapa konto
Närbild av en husvägg med flagnande vit färg och röda träbrädor som visar tecken på slitage.
Skapa konto
Ett hörn av ett hus med rödfärgade väggbrädor och fönster med spröjs och vitmålade kanter som visar tecken på färgsläpp.
Skapa konto
Närbild av sliten röd fasad med flagnande färg och sprickor i panelbrädorna.
Skapa konto
Närbild på del av rödmålad träfasad, vit fönsterkarm och dörr som visar tecken på slitage och flagande färg.
Skapa konto

• Närbild av en vit ytterdörr med sprucken färg och synligt slitage runt dörrhandtaget.
    Skapa konto
Och ytterliggare en fundering. Som småbarnsförälder så är det förstås smidigt att göra saker medan det finns tid.. Är det OK att börja skrapa bort färg redan nu i mars för att sedan måla allt i juni? Eller är det dåligt för träet att vara omålat så länge?

Lite felkonstruerat ovanför fönstren borde varit en infälld plåt där ser ut som en panelbräda ovanför dörren är rutten.Det borde inte vara något problem att skrapa nu träet torkar ut bättre när det är renskrapat men man brukar tvätta innan man skrapar men det kan du nog göra till sommaren när det är varmare då torkar det fort ändå jag tycker det är lite överdrivet med speedheater brukar räcka att skrapa bort det som är löst. Vad har du för röd färg är det Faluröd slamfärg måste du fortsätta med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.