850 läst · 2 svar
850 läst
2 svar
Byta ut takdusch, något att tänka på vid installation av väggfäste?
Våran befintliga noname takdusch håller på att falla isär, utan vettig tillverkare finns det inga reservdelar så det blir till att byta ut hela takduschen till ett nytt set från någon respektabel tillverkare. Badrummet är kaklat och tanken är att använda de befintliga skruvhålen från den nuvarande duschen.
Jag drar mig för att byta ut takduschen, tanken på hål i kakel och fuktspärr gör att jag helst inte är där och pular alls. Men tänker att hur fel kan det gå om jag använder redan befintliga skruvhål.
Är det något speciellt jag bör tänka på när jag installerar (skruvar fast) de nya väggfästena i befintliga hål i duschen? Ska jag spruta in silikonfog i hålet eller något liknande innan jag skruvar in skruven?
Jag drar mig för att byta ut takduschen, tanken på hål i kakel och fuktspärr gör att jag helst inte är där och pular alls. Men tänker att hur fel kan det gå om jag använder redan befintliga skruvhål.
Är det något speciellt jag bör tänka på när jag installerar (skruvar fast) de nya väggfästena i befintliga hål i duschen? Ska jag spruta in silikonfog i hålet eller något liknande innan jag skruvar in skruven?
Bästa svaret
Helt vanlig hemmapulare här. Jag hade fyllt hålen rikligt med silikon innan jag drog i skruvarna i samma hål för att sedan noggrant torka bort överflöd som tryckts ut. Tanken är att om det duger för akvarium så duger det för en skruv i duschen. Använd naturligtvis genomskinligt våtrumssilikon.
Blev så jag gjorde, vilket också mer eller mindre var instruktionerna i monteringsanvisningarna såg jag sen också.D Datasnickarn' skrev: