Hej! Undrar om någon kan ge lite tips 
Har gamla tunga fula radiatorer som hänger löst och som inte matchar storleken på
fönstren. Vill därför fråga:
1-rörs- eller 2-rörskoppling? Jag vill helst mata båda nya elementen varförsig. Det borde väl gå? Dimension på dessa rör? Kommer det få plats att montera förgreningar under elementen? Kan montera elementen 15cm över golvet max. Det högra elementet kommer behöva sitta över inkommande rör…….
Tänkte köpa 2 element från Bauhaus: https://www.bauhaus.se/varmeelement...NjcoBAllHUK_a0QaApbLEALw_wcB#go-to-attributes
Det snyggaste är ju att sätta matning och termostater på vardera elements vänstra respektive högra yttersida, så de inte sitter för nära varandra och inte sitter på ytan mellan fönstren. Något att tänka på här? Vilken radiatorkoppel-variant?
Matar-och returledningarna är 22mm.
Tacksam för alla kloka råd för detta projekt. Tack på förhand!
Bästa söndagen
Jan
Har gamla tunga fula radiatorer som hänger löst och som inte matchar storleken på
fönstren. Vill därför fråga:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1-rörs- eller 2-rörskoppling? Jag vill helst mata båda nya elementen varförsig. Det borde väl gå? Dimension på dessa rör? Kommer det få plats att montera förgreningar under elementen? Kan montera elementen 15cm över golvet max. Det högra elementet kommer behöva sitta över inkommande rör…….
Tänkte köpa 2 element från Bauhaus: https://www.bauhaus.se/varmeelement...NjcoBAllHUK_a0QaApbLEALw_wcB#go-to-attributes
Det snyggaste är ju att sätta matning och termostater på vardera elements vänstra respektive högra yttersida, så de inte sitter för nära varandra och inte sitter på ytan mellan fönstren. Något att tänka på här? Vilken radiatorkoppel-variant?
Matar-och returledningarna är 22mm.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tacksam för alla kloka råd för detta projekt. Tack på förhand!
Bästa söndagen
Jan
Här kommer ett klokt råd.. tänk på att du tar bort en massa watt i uppvärmning då du byter till mindre element. Värmepump trivs då element är stora så den kan jobba med låga tempraturer. Går det inte att sätta ett lång element som går förbi båda fönstren!? Åtminstone kanske hitta sätt att få mer watt under varje fönster..3 raders element?!
Hej! Det har du rätt i. De gamla elementen är dock seriekopplade och således duktigt temperaturfall ut mot sidorna 😀👷🏻♂️V Vector skrev:Här kommer ett klokt råd.. tänk på att du tar bort en massa watt i uppvärmning då du byter till mindre element. Värmepump trivs då element är stora så den kan jobba med låga tempraturer. Går det inte att sätta ett lång element som går förbi båda fönstren!? Åtminstone kanske hitta sätt att få mer watt under varje fönster..3 raders element?!

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 873 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 873 inlägg
För att få detta bra och snyggt skulle jag köra på Purmo (Gamla Themropanel) V4-radiatorer.T TIG-aren skrev:
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...r/horisontella-panelradiatorer/thermopanel-v4

Logga in
Skapa konto
Den mittersta kopplar du underifrån med matningen från golvet.
Kör "Rak4" på sidoanslutningen på mittersta radiatorn så kopplar du dom två yttersta med sidoanslutning.
Rören drar du bakom mittenradiatorn enligt min bild.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hej! Exakt. Men de nya har ju dubbla värmeplåtar…… Gamla bergvärmen IVT E11. Nya Nibe S1256. Det är ett sovrum, så tempen behöver aldri gå över 18-19 graderDemmpa skrev:
Snyggt och stort tack 🤩 🙏🏻 Krilleman!Krilleman skrev:
För att få detta bra och snyggt skulle jag köra på Purmo (Gamla Themropanel) V4-radiatorer.
[länk]
[bild]
Den mittersta kopplar du underifrån med matningen från golvet.
Kör "Rak4" på sidoanslutningen på mittersta radiatorn så kopplar du dom två yttersta med sidoanslutning.
Rören drar du bakom mittenradiatorn enligt min bild.
[bild]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Övervåningen renoveras helt - byta ut radiatorer mot golvvärme
Värme allmänt -
Värt att byta ut äldre radiatorer
Värme allmänt -
Byta ut radiatorer från 1998, till vad?
Värme allmänt -
Byta ut elradiatorer till vattenburna i ett ettrörssystem?
Värme allmänt -
Hur kan man räkna på/vad tänka på om det är värt att byta ut el-radiatorer?
Värme allmänt