Hej,

Jag bestämde mig för att påbörja ett enkelt projekt (trodde jag!) – att byta ut de befintliga Cat5-nätverkskablarna mot Cat6. Planen var att börja med en enda kabel för att testa hur det skulle gå.

I mitt mediaskåp under trappan (se bild) samlas nätverkskablarna, som löper genom plaströr till olika rum i huset. I rummet på övervåningen där jag tänkte uppgradera, har jag ett vanligt nätverksuttag, och jag förväntade mig att kabeln skulle gå rakt ner till skåpet. Till min förvåning verkar kablarna istället gå uppåt istället för neråt, och när jag försökte dra ut den befintliga kabeln satt den helt fast!

Jag testade att dra både från rummet och från skåpet med samma resultat.
Kan det vara så att kablarna först går upp till vinden och sedan ner till skåpet?

Uppskattar alla tips ni kan dela med er av.

Tack!!

• Öppet mediaskåp med två eluttag och illustration av tre röda pilar som visar kablarnas riktning uppåt i skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nätverkskablar och blå plaströr i ett mediaskåp, under installation av Cat6-kablar för bättre anslutning i ett husprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild av ett öppet vägguttag med vit nätverkskabel draget genom grönt rör i väggen. Kablarna verkar vara fast installerade.
    Skapa konto
Ja, så kan det absolut vara. Det finns inga regler för hur det ska göras, så de kan vara dragna lite hur som helst.

Varför byta? Över kortare avstånd brukar det väl gå att köra gigabit över cat5e-kablage (som jag tycker det verkar stå på din kabel) utan problem?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Ja, så kan det absolut vara. Det finns inga regler för hur det ska göras, så de kan vara dragna lite hur som helst.

Varför byta? Över kortare avstånd brukar det väl gå att köra gigabit över cat5e-kablage (som jag tycker det verkar stå på din kabel) utan problem?
Tack för svar! Anledningen till att jag gör detta är för att jag kommer köra 2.5g mellan NAS och dator och eventuellt uppgradera till 10g någon gång i framtiden.

Själv skulle jag börja och se om den nya hastigheten fungerar innan jag börjar byta kabeln.
Standarden är väl tilltagen så prova och se hur det funkar innan du kanske hamnar läget att du dragit sänder nått i väggen och måste bryta upp eller köra trådlöst.

• Gilla
hapazard och 6 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Själv skulle jag börja och se om den nya hastigheten fungerar innan jag börjar byta kabeln.
Standarden är väl tilltagen så prova och se hur det funkar innan du kanske hamnar läget att du dragit sänder nått i väggen och måste bryta upp eller köra trådlöst.
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tack! har redan testat och anledningen till att jag skulle vilja påbörja detta projekt🛜

O
B bubban71 skrev:
Tack för svar! Anledningen till att jag gör detta är för att jag kommer köra 2.5g mellan NAS och dator och eventuellt uppgradera till 10g någon gång i framtiden.
Är det Cat5 eller cat5e?

Är det e, se den här filmen

O Ossian K Olsson skrev:
Är det Cat5 eller cat5e?

Är det e, se den här filmen
[media]
Tack för svar! Det är Cat5. Gick inte att se videon men jag gissar att det handlar om att cat 5e klarar 2.5g?
Från själva IT delen så har jag ganska bra koll, dessutom så är tanken att jag eventuellt kommer uppgradera till 10g vilket kräver cat6e eller 7 för det jag håller på med. Det är mer själva kabeldragningen som jag skulle behöva hjälp med.

MultiMan

Slutsats: Upp till 30 meter är det ingen skillnad på Cat 5e upp till Cat8 med 10 gigabit ethernet.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Problemet med slang som har fördragen kabel är att elektrikern kanske inte är så noga med hur slangen förläggs då kabel redan är på plats. Kan bli lite skarpa börjar osv.
Jag förutsätter att du försökte dra ut båda kablarna i slangen med en gång, att bara byta den ena kabeln i slangen är nog i stort sett omöjligt

• Gilla
bubban71
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Problemet med slang som har fördragen kabel är att elektrikern kanske inte är så noga med hur slangen förläggs då kabel redan är på plats. Kan bli lite skarpa börjar osv.
Jag förutsätter att du försökte dra ut båda kablarna i slangen med en gång, att bara byta den ena kabeln i slangen är nog i stort sett omöjligt
Det stämmer det, jag borde ha varit tydligare, jag menade egentligen att bytta kablarna i ett uttag och inte en kabel.
Om elektrikern nu inte var så noga, vad är alternativet, är det bara att dra för Kung och Fosterland och hoppas att det lossnar?

Om det är svårt att lossa kablarna - tänk på att cat6 är ganska mycket grövre. Det kanske bara får plats 1 kabel istället för 2...

• Gilla
JSten
  • Laddar…
B bubban71 skrev:
Det stämmer det, jag borde ha varit tydligare, jag menade egentligen att bytta kablarna i ett uttag och inte en kabel.
Om elektrikern nu inte var så noga, vad är alternativet, är det bara att dra för Kung och Fosterland och hoppas att det lossnar?
Blir ju lite av en chansning, men köp tex glidex smörjmedel och spray (finns på jem o fix), knyt i ett snöre och dra med som dragtråd.
Det ser ut som 16-slang så troligtvis får du bara i en ny kabel sedan.
Edit: finns iofs slim-kablar, då behöver man bara se till att de inte tvinnas

• Gilla
bubban71
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[media]
Slutsats: Upp till 30 meter är det ingen skillnad på Cat 5e upp till Cat8 med 10 gigabit ethernet.
Japp, det verkar som att elektrikern som satte in kablarna när huset byggdes, använde sig av både cat 5 och cat 5e kablar och där jag skulle vilja uppgradera så är det tyvärr cat5.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Edit: finns iofs slim-kablar, då behöver man bara se till att de inte tvinnas
Och inte dra dem för långt. Oroa sig för att de skadas i någon böj. Helst inte använda PoE. Och även om man bara dragit dem där det är kort så uppfyller den inte kraven för att certifieras ändå (de testas typ för bandbredden som krävs för Ethernet, men standarden har en marginal på runt 10% också).

Men om det var blandat cat5 och 5e kanske de bara använts där det är kort? (Får man hoppas)

• Gilla
bubban71 och 1 till
  • Laddar…
Jag har 2 uttag i det rummet där jag hade tänkt uppgradera. I morse fick jag för mig att kolla det andra uttaget som jag inte hade tänkt göra vid bara för att jämföra och där så går kablarna neråt mot elskåpet. Jag testade köra med en Dragfjäder för att se hur långt man kom och det verkar funka än så länge, har inte kommit helt ner men tror att i just detta fall så kommer jag kunna dra ut kablarna. Synd bara att det inte vid andra uttaget.

Kom och tänka på en sak, brukar elektriker dra datakablar i samma rör som ett eluttag? Har inte kollat det ännu men jag börjar undrar ifall det uttaget som jag har problem med, att kablarna går vågrätt till eluttaget och sedan neråt. Jag har självklart ingen aning om elinstallation, men jag undrade ifall det är så man gör för att effektivisera antalet rör ner till panelen.

Jag har försökt rita ut rummet, (jag är ingen arkitekt som ni kan se🙂)

Nät och el-uttagen "B" är närmare skåpet som är under trappan en våning under.
Tänkte, skulle en elektriker (fackmannamässigt förstås) samla ihop "A" kablarna i en och samma rör?

Är bara nyfiken. Skulle gärna kollat det själv innan jag skrev detta inlägg men tvivlar på att min sovande fru skulle vara lika entusiastisk 😁

Tack ändå för alla svar och tips hittills, sjukt bra forum👍🏻

• En enkel ritning av ett rum med markerade platser för nätverksuttag (blått X) och eluttag (rött X) på väggarna.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.