Hej

Har ett lamputtag i kök, jordat och med centrumpinne, dvs en krok som man skruvar upp hela rasket med. I takdosan finns andra ledare än till lampan kopplade. Tidigare satt en lysrörsramp direkt över dosan, elektrikern har nu monterat ett uttag med krok när rampen togs bort. Nu vill jag ha lampan lite längre bort i taket. Helst vill jag att anslutningen skall synas så lite som möjligt. Lampan levererades utan anslutningskabel, men har en plint för inkoppling. Jag önskar tips på hur jag kan ansluta lampan snyggt och säkert, och vilka prylar som behövs.

1. Finns något slags lock som passar en sådan dosa som gör att man kan gå ut med en kabel för fast anslutning?

2. Om inte, finns något slags lamputtag (utan krok eller upphängningsanordning) som bygger minimalt på höjden som får monteras över en sådan dosa som jag sedan kan ansluta lampan till med in vinklad kontakt? Eftersom dosan saknar skruvhål, hur fäster man ett sådan uttag?

Mycket tacksam för råd

Så här gjorde jag hos en kund. Din lokala lampaffär eller IKEA kanske har både list och kåpa att sätta över lamputtaget. Koppla en jordad lamppropp på en lampsladd och lägg i listen.
Takmonterad skena med riktbara spotlights och en gömd lamppropp i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar.

Det där är en möjlighet, är det någon som vet något som ser lite mer "slimmat" ut?

tommib
Om du ska ha uttaget kvar är det där troligen det mest slimmade som går att åstadkomma. Kupan hänger med en fjädermekanism i kroken och den behöver lite plats. Stickproppen behöver också lite plats.

Om du istället satsar på att ta in en elektriker (eller vara olaglig) så kan du klamra upp en lämplig installationskabel till din lampa med t.ex. tvåbent Letti eller TKK-klammer i taket. Den går du sedan in med i dosan och sätter ett näslock över. Detta bygger på att lampan kan ta in en installationskabel på ett bra sätt eller att du har någon form av kåpa vid lampan där skarven kan döljas.

Produkterna är bara exempel, det finns många varianter på detta.

C camelspin skrev:
Tack för svar.

Det där är en möjlighet, är det någon som vet något som ser lite mer "slimmat" ut?
Du kan ta en mjuk kabelkanal i lämplig storlek som bör se mer slimmat ut. T.ex. Cablefix. Finns med vinklar etc också om du inte kan dra helt rakt. Köp lämplig sladd (med eller utan skyddsjord beroende på om din armatur har det) samt en lampstickpropp med eller utan jord. Finns som du skruvar ihop från tex Gelia eller annat. Eller Kjell: https://www.kjell.com/se/sortiment/...mpkontakter-tillbehor/lamppropp-jordad-p39397

Existerande uttag kan du sätta en Cablecup på, är ju dock motsvarande som på bilden ovan.
https://www.designtorget.se/cablecup-hide-blindkopp

Redigerat:
Tack för alla svar och att ni tog er tid.

Jag är mest inne på näslock.

Hur fäster man ett sådant i en stolpdosa? Den har inga kanter att "snäppa" mot. Är det tillåtet att borra hål i näslocket och använda en vanlig bult för att skruva fast det?

Om inte klämflärparna på doslocket fungerar så visst kan du sätta en skruv i mitten.

En ledande skruv som penetrerar ett doslock är dock egentligen inte tillåten då det finns risk att man förstör det isolerande skydd mot sladdarna i dosan som locket utgör. Men här handlar det om en skruvskalle i ett tak som dels troligen inte är inom räckhåll och dels inte går att greppa tag i. Det är skillnad på krokar som normalt sitter i de äldre doslocken. De har därför en isolerslang kring skruven.

tommib
Köp ett doslock för kopplingsdosa så kommer klämflärparna hålla fast den.

Om du måste använda en skruv finns det faktiskt plastskruv att köpa om du vill vara på den säkra sidan. Jag har dock svårt att se att man vid en normal installation ska kunna dra en skruv så illa genom locket att man gör den strömförande.

Hej,

Tack för bra svar. I min dosa är det en isolerslang påträdd på stolpen som man skall föra in skruv/krok i som skydd för gängorna på kroken. Jag provar med ett vanligt doslock för kopplingsdosa och se om det sitter kvar, blir det inte bra skaffar jag en plastskruv.

Följdfråga: Kan man använda dosclips på en stolpdosa för att skruva upp moderna uttag utan krok eller doslock i?

Jag gillar inte stolpdosor! Vid andra ombyggnationer har jag bett elektrikern att byta ut dom, men den här gången gjordes inte det av någon anledning. SKall man hänga upp en vanlig lampa spelar det mindre roll, men nyare lampor kommer ju med alla möjliga konstiga upphängnings och inkopplings varianter och då är det svårare att få till det med stolpe. Borde förbjudas!

Kort slutsats nu när det är klart:
Doslock med snäppfäste sitter inte kvar i min typ av stolpdosa
Krokarna till stolpdosor har en ovanlig gängning. Det var inte möjligt att hitta en skruv som passade för att fästa ett lock med ett borrat centrumhål.
Plastskruv skippade jag eftersom jag inte ens fick tag i en i metall.
Dosclips testade jag inte.
Det fick bli en täckkåpa, och stickproppsanlutning till lampan via kabelkanal, såsom Mussli förslog ovan.

Tack för alla svar

tommib
Det är tumgänga, 1/4" WW tror jag men UNC har samma gängantal och stigning, om än annan vinkel. Vill man verkligen så går det nog att vålda i en kvartstums UNC.

Inser att jag är bättre på el än skruvar . . .

Tack för svar, en bra kunskap att dela här på forumet för alla med stolpdosor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.