Byggahus.se
E
Det börjar med en gammal kronbrytare och slutar med att man står och blandar koskit och blålera för att smeta på väggarna för att "så gjorde dom förr"

• Gilla
  • Haha
Smurfen1337 och 3 till
  • Laddar…
Personligen hade jag känt på mekaniken i den gamla brytaren. Om den verkar "racklig" och odistinkt så hade jag valt någon annan brytare.

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Själv skulle jag aldrig välja en Folkvagn från 1951 (nybesiktigad) i stället för en Toyota från 2020 om jag skulle behöva en ny bil. ÄVEN om Toyotan kostar mig mer än tio ggr så mycket
Ps
Min far ägde en Folka från 1951 och det var min första bilupplevelse.

C
E elmont skrev:
Själv skulle jag aldrig välja en Folkvagn från 1951 (nybesiktigad) i stället för en Toyota från 2020 om jag skulle behöva en ny bil. ÄVEN om Toyotan kostar mig mer än tio ggr så mycket
Du kanske är en av de där som kommer på klassiska-bilträffar för att visa upp sin Toyota? :rofl:

MultiMan
E elmont skrev:
Ps
Min far ägde en Folka från 1951 och det var min första bilupplevelse.
Nä, vem väljer en gammal bubbla när man köra Renault 4 istället?

Vem väljer en gammal R4 när man kan få samma känsla i en ny Dacia?

E etompau skrev:
Personligen hade jag känt på mekaniken i den gamla brytaren. Om den verkar "racklig" och odistinkt så hade jag valt någon annan brytare.
Den är vädligt distinkt och i bra skick :)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E elmont skrev:
... dessutom var dom flesta apparater gjorda för max 6 eller 10 A...
Brytaren styr antagligen ett lamputtag som är märkt 6A men är avsäkrat med 10A så det gör väl detsamma...

Så man ska ha olika brytare beroende på last? För det kan ju även vara så att brytaren ska bryta ett 16A uttag.

Så kan det förstås vara, men jag skrev "antagligen". Lamputtag har diskuterats här tidigare, men jag tycker att det är rimligt att säga att eftersom lamputtag i allmänhet är översäkrade så bör det vara ok med även en underdimensionerad brytare i samma krets.

Om brytaren är till något annat än belysning så skulle jag välja en annan brytare.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Brytaren är enbart till belysning.
Valde dock att inte installera den gamla då jag tycker det är obehagligt med att tåtarna ligger "fria" under en skruv och inte i en plastbox som i mer moderna brytare

• Gammal ljusbrytare utan plastbox, synliga trådar och skruvar, hålls i en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.