Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byta ut källardörr och samtidigt höja den

1. M
    Medlem · 21 inlägg

Martin Berg

Medlem
    Hej

Jag har en gammal källardörr i metall som håller på att rosta sönder, det är nog hög tid att byta ut den. Till saken hör att golvet rummet innanför dörren numera är ca 10 centimeter högre än när dörren installerades vilket resulterar i ett lite osnyggt utseende. En extra innerdörr har hanterat det men nu när jag gör om källaren till ett sovrum så tänkte jag att jag vill få in lite mer ljus och vill därför ha en dörr med fönster, då vore det bättre med en dörr. Dessutom ligger nuvarande dörr mer eller mindre mot marken vilket är lite dumt när det regnar och vatten rinner ned till dörren (se bild).
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Källardörr.jpg

Så det jag vill göra och behöver lite stöd i hur jag ska tänka är hur jag ska göra för att höja upp dörrkarmen, jag tror att jag behöver göra följande
    1. Ta bort lekablock som sitter ovanför (se bild)
    Utsidan-övre.jpg
    Innifrån lekablock.jpg

2. gjuta en ny fot för att höja dörrens nedre karm bort från marken på utsidan och upp till golvnivå. (se bild)
    Utsidan nedre.jpg

3. Sätta in en ny dörrkarm med dörr.

Tror ni att det finns behov i att säkra upp hållfastheten ovanför den nya dörrkarmen? Ovanför lekablocken är det träreglar ganska nära.
    Är det svårt att gjuta en ny fot/plattform? Har någon några tips/länkar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.