A
Hastigt och lustigt gick inbyggda IKEA-ugnen (IKEA/WH OBU A00) från 2005 hemma sönder. Jordfelsbrytaren löser ut så snart ugnen sätts på. Glaskeramikhällen fungerar dock utan problem. Hällen hänger ihop med ugnen genom att de delar panel, med traditionella vreden. Inkopplat på 16 A. Fast installation.

Utrustningen som är inköpt är MATMÄSSIG induktionshäll och FINSMAKARE ugn. Det ska vara fast installation, 2*16A enligt IKEA. Anledningen till detta val var att det skulle vara lätt att byta IKEA mot IKEA.

Nu visar det sig rent måttmässigt att det behöver göras en del justeringar. Nya hällen är 59*52 cm och gamla hällen är 58*51 cm, så hålet i bänkskivan behöver troligen göras större. Dessutom bygger induktionshällen mer på höjden än vad gamla glaskeramikhällen gör. Bänkskivan är dessutom bara 30 mm, istället för 38 mm, som IKEA rekommenderar, så ugnen kommer att behöva flyttas neråt. Så det är inte ”plug’n’play” att byta IKEA mot IKEA.

Nu är tanken att jag ska kontakta en elektriker för urkoppling och inkoppling. Men frågan är vad för jobb jag ska be elektrikern göra? Med alla anpassningar som krävs för att få den nya utrustningen att passa så känns det nästan som att bästa vore att kunna ansluta utrustningen med stickpropp?

Redigerat:
A
Jag skrev lite otydligt men installerad häll har 2*16A och ugnen 16A och är alltså fast installerad. Och det är samma krav på den nya utrustningen.

Jag har varit i kontakt med IKEAs kundservice och det är väldigt oklart varför det krävs en 38 mm bänkskiva för induktionshällen. För motsvarande glaskeramikhäll räcker tjockleken på nuvarande bänkskiva. Och för andra induktionshällar verkar bänkskiva på 29 mm duga.

Men det är detta med alla snickerijusteringar som kommer behöva göras som gör det svårt att veta vad jag ska be elektrikern göra.

Redigerat:

Bästa svaret

Utan att ha sökt efter specar så är det högst sannolikt ingen skillnad i inkoppling mellan gamla och nya, elektriskt sett. Visst, det finns fördelar med stickproppsanslutning. Det är ett val ni gör själva. Förutsättningarna för detta vet vi ju inte. Men om det finns tre faser, nolla och skyddsjord framdragen, och det finns plats, så kan man montera t.ex två st perilexuttag.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Tack för svar! Låter lovande med perilex. Då behöver man inte stressa med alla snickerijusteringar.

För denna häll och ugn står 220-240V angivet, men för en annan häll (OTROLIG) som var ett alternativ (som har samma bredd och längd som den gamla hällen) stod enbart 230V. På IKEA kunde de inte svara på vad det innebar.

Det är dåligt av Ikea att inte kunna svara på det. Det är ett resultat av att det inte tillverkas spisar för Sverige längre utan samma spis ska funka i hela Europa. I t.ex England har de 240 V medan vi har 230 V. Skillnaden spelar ingen roll. Det ställer krav på att det finns en nolla framdragen till spisanslutningen. De saknas ofta då det förr inte behövdes i Sverige.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.