Byggahus.se

Byta ut golvvärme c/c 300 mot golvvärme c/c 200

1. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Fattade beslutet att byta ut 20mm golvvärmeslangen i det rum där den är lagd med c/c300 och lägga om den med c/c 200mm efter att ha känt skillnaden mot de rum där den är lagd med c/c 200. Att det var så stor skillnad hade jag aldrig kunnat tro.

2. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Golvet bortskruvat, slangen uppdragen, golvvärmeplåtarna borttagna, gles 28x120 utbytt mot 28x70 och plåtar med c/c 200mm lagda istället. Lägger slangen igen under helgen. Roar mig med att snickra vidare på källartrappen så länge.

3. C
    Medlem Nivå 14
    Oj är det märkbar skillnad alltså?

Har lagt med cc320 precis, (95 mm råspont är billogare än 70mm )

Hur är ditt golv i övrigt uppbyggt? Vad finns ovanför slangen?

4. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Jo det är stor skillnad. 20mm. samt cc 300 lägger man i betong.

5. C
    Medlem Nivå 14
    Jag har lagt 20 mm i kåken trots att det är träbjälklag...

6. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Tycker själv att allt under 20mm är att kasta bort pengarna.

7. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Ovan 28x70 gles har jag golvgips och sedan 15mm ekparkett. Sviktar noll.

Angående c/c så följde jag en känd tillverkares rekommendation tills jag provgick ett golv med 200 i centrummått i england. Fixade fram en större mängd golvvärmeplåtar i aluminium med c/c 200 och kände en markant skillnad när jag gick med strumpor från 300 till 200 golvet. Lägger därför nu hela huset med 200 och bytte ut resten av plåtarna. Golven hade i övrigt precis samma uppbyggnad förutom cc måtten.

Redigerat 3 aug 2014 19:36
  8. J
    Medlem Nivå 8
    Hur menar du då??

9. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Vad är skillnaden? Blir det varmare? Jämnare temperatur? Med cc 300mm kan det ju bli lite kallt där slangen vänder och man inte har plåt men annars ser jag inte fördelen?

10. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Mer slang i golvet ger fler liter varmvatten i golvet. Kanske därför!? Jag hade samma framledningstemperatur och balanserat flöde och är själv helt övertygad. I övrigt så insåg jag misstaget med att snåla med antal plåtar och lägga dem för glest. Bäst är att förbinda dem med varandra med aluminiumtejp. Baserar åsikten på vad jag känner under fötterna. Spekulationer kring värmeteorier och varför förändrar inget :)

Redigerat 3 aug 2014 20:56
  11. S
    Medlem Nivå 3
    TS: jag förstår att spekulationer kring värmeteorier inte förändrar det faktum att cc200mm var bättre för just ditt golv. För andra som tänker sig annan golvkonstuktion kan det faktiskt hjälpa att förstå varför det är så.

Du har fortfarande inte förklarat för oss på vilket sätt det blev så mycket bättre när man gick ner till cc200. Var det för att golvet inte blev jämt varmt med cc 300? Eller var det för att golven blev överlag varmare med cc 200, utan att man ökade antalet slingor över golvytan? I det senare fallet måste det bero på att slingan blev för kort med cc 300, så att returtemperaturen blev onödigt hög.

Om det istället var så att du ökar antalet slingor när du går ner på cc 200, så var det antalet slingor som var för få tidigare, och ev. hade du kunnat uppnå samma förbättring med cc 300 och fler (men kortare) slingor.

Här har jag spekulerat fritt, för ingen på forumet, förutom TS själv, vet vilken förbättring det var som TS kände i sina strumpbeklädda fötter;>)

Slutligen, vad gäller att mindre dimension än 20 mm är bortkastade pengar: om slingorna är korta finns det ingen större nackdel med mindre slang, och om bygghöjden sätter begränsningar kan 16 eller tom 12 mm vara ett alternativ. Inte för TS, men säkert för många andra.

• Laddar…
  12. D
    Medlem Nivå 2
    Du upplever inget knarr mellan golvvärmeplåtarna som är förbundna med aluminiumtejp?