Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byta ut golvet för att bli av med sommarstugelukten?

1. A
    Medlem · Dalarna · 610 inlägg

Andreas_H

Medlem
    Jag har ett litet fritidshus jag har ärvt som lider av ganska kraftig sommarstugelukt. Ibland mer och ibland mindre. Men sambon avskyr oangenäma lukter och har ett väderkorn som en blodhund så hon vägrar att vara där, och jag får på nåder åka dit kanske en gång om året eller två eftersom lukten sätter sig i kläderna när jag varit där. Och följaktligen får inte barnen heller följa med, trots att största barnet älskar att vara med mig där. Den minsta har aldrig varit med dit. Så det vore roligt om jag kunde lösa problemet, för det är en plats jag älskar. Huset står ouppvärmt. Det är en torpargrund som det inte går att komma in i. Det jag kan se utifrån är att allt trä i trossbotten och bjälkar ser kanonfräscht ut. Det är kanske lite svagt blekvit påväxt men det är svårt att säga. Men runt murstocken finns en massa ruttet trä. Det är nog gjutformen som lämnats kvar som isolering. Så det kan nog vara en orsak. Det finns ingen plast på marken under. Det är ett rum och kök, och i rummet har golvet isolerats på 70-talet, vilket jag har läst nu inte är så bra. Sedan så har hängrännor saknats de senaste tio åren. Annars ligger huset i en sluttning på grusig jord, och marken upplevs av mig som torr utan särskilda fuktproblem. Så jag funderar på att riva ut golvet, lägga plast på marken och ta undan det ruttna träet, och bygga nytt golv. Det är sammanlagt 15 kvadrat det handlar om så det är inte så stort. Hur mycket jobb är detta, och hur är ett dylikt golv uppbyggt? Det är väl en brädbotten, golvbjälkar med spån, brädgolv igen och sedan golvbeklädnad? Jag vill inte kosta på för mycket för jag funderar på att bygga ett helt nytt hus om 10 år kanske. Så finns det någon ekonomilösning kanske?

2. S
    Medlem · Västernorrland · 7 510 inlägg

Stefan1972

Medlem
    det är inte så att det ligger nåt gammalt linoleumgolv under nånting? det kan lukta ganska mycket.....annars tror jag inte på att det ska lukta bara för att konstruktionen är som den är och lite ruttet trä luktar ingenting.

3. A

Andreas_H

Medlem
    Det kan väl mycket väl hända. Jag vet inte vad det är för massor idag. Och under det uppbyggda golvet i rummet kan det väl finnas vad som helst.

4. S
    Medlem · Västernorrland · 7 510 inlägg

Stefan1972

Medlem
    eller gamla plastmattor överhuvudtaget kan lukta ganska mycket och särskilt om de begravs under nåt nyare ytskikt.

5. StockholmM
    Medlem · Stockholm · 614 inlägg

StockholmM

Medlem
    Om du bara behöver en tillfällig lösning kan man ge sig på lukten, utan att för den skull försöka lösa orsaken till den. En sån här pryl är användbar till det: https://vadra.se/.

Om det är mycket lukt behöver den nog gå en timme eller två inför varje besök. Så du bör kanske hitta en remote-lösning för att slå på strömmen till den.

Ozonet som kommer från denna är nog inte säkert helt hälsosamt, så det är viktigt att vädra ut det genom fönstren en stund innan man vistas längre tid där inne, eller släpper in barnen.

luftrenare.png

6. T
    Medlem · Blekinge · 8 027 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Sommarstugelukt är sällan mögel eller förruttnelse. Vissa gamla byggmaterial kan dock börja lukta något med tiden, speciellt om huset inte är bebott eller luftat under längre stunder.
    Lukten sitter ofta i ytskikten. Bara att riva ned de gamla tapeterna och måla med grundfärg kan göra en hel del. Och allt tyg/textil ska ut.
    Jag tycker det är grymt av din sambo att förbjuda barnen att spöka runt i en spännande miljö. Bara för att hon inte tycker om det.
    Knappt att någon blir sjuk av några dagar i en sommarstuga!

• Laddar…
  7. A

Andreas_H

Medlem
    Sambon är så rädd för mögel så det är inte klokt. Men jag tror inte att det är så allvarligt. Och särskilt inte några dagar i taget.

• Laddar…
  8. A

Andreas_H

Medlem
  9. A

Andreas_H

Medlem
    Jag har köpt en Ozonmaskin på ebay. Jag har kört den ett par gånger men helt bra har det inte blivit.

10. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 573 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Tycker inte de ruttna brädorna runt murstocken nere i krypgrunden borde kunna orsaka något luktbesvär.

Det är nog också lite av en utopi att få bort "sommarstugelukten" i ett hus som står kallställt (?) större delen av året och ingen vistas i. Men spontant så är jag inne på samma spår som Tomas och att du bör kolla så isoleringen i bjälklaget inte luktar. Gör den den så ska den ut, vill du isolera igen så använd kutterspån eller cellulosafiber som klarar fukt.

11. A

Andreas_H

Medlem
    Isoleringen är garanterat spån. Morfar byggde huset på 50talet och han var extremt kostnadsmedveten Kan gammalt spån lukta även om det är torrt och fräscht? Ytskikten är väl annars 60 år gamla så en början kunde ju vara att byta ut dom.

12. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 573 inlägg

mexitegel

Allvetare
    OK, du skrev att golven isolerades på 70-talet. Därav min misstanke.eftersom glas/mineralull då blev mycket vanligt.

Men är det isolerat med spån så bör det inte lukta mer än möjligen musskit :).

13. A

Andreas_H

Medlem
    Aha, ok. Ja rumsgolvet blev "tillägsisolerat" av en annan släkting då. Ska höra med honom vad som finns där

14. T
    Medlem · Blekinge · 8 027 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det lilla jag kan se på bildern så ser brädorna ovanligt fräscha ut på undersidan.
    Det är svårt att beskriva lukter men det är stor skillnad mellan sommarstugelukt som kan vara damm eller gammalt tyg, och mögel.

• Laddar…
  15. C
    Medlem · Västra götaland · 366 inlägg

c_olsson

Medlem
    Nedbrytningsrester från linoleumgolv kan lukta starkt. Dessa kan finnas i springorna mellan golvträplanken eller under golvet. Man måste bli av med alla rester från linoleumgolvet för att lukten skall försvinna. Linoleuommattor/golv var väldigt vanliga förr eftersom de isolerade bra mot drag från golvet. Urin från t.ex. hund/katt som torkar kan ge stark lukt ihop med linoleumgolv eftersom urinet innehåller mycket ammoniak som vid kontakt med linoleum ger kraftig spylukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.