Hej.
Jag ska byta ut avloppsrör av gjutjärn som börjat rosta och är lite konfunderad över hur jag ska göra det.
En krök går upp i bjälklaget till toaletten (sitsen) ovanför. Toaletten (rummet) har ett flytspacklat golv med plastmatta. Nu undrar jag om jag måste bila bort runt toaletten (sitsen) för att få ut muffen eller om jag kan få bort den på något annat sätt. Om det är ett litet genomföringsrör så kan det sitta kvar bara jag får bort själva böjen. Bjälklaget är ca 25cm tjockt +flytspackel ca 5cm = totalt ca 30 cm. Muffen är ca 7,5cm in i bjälklaget.
Förslag mottages gärna.
Bilder: krök med muff i bjälklag, infästningen av toaletten
.
Jag ska byta ut avloppsrör av gjutjärn som börjat rosta och är lite konfunderad över hur jag ska göra det.
En krök går upp i bjälklaget till toaletten (sitsen) ovanför. Toaletten (rummet) har ett flytspacklat golv med plastmatta. Nu undrar jag om jag måste bila bort runt toaletten (sitsen) för att få ut muffen eller om jag kan få bort den på något annat sätt. Om det är ett litet genomföringsrör så kan det sitta kvar bara jag får bort själva böjen. Bjälklaget är ca 25cm tjockt +flytspackel ca 5cm = totalt ca 30 cm. Muffen är ca 7,5cm in i bjälklaget.
Förslag mottages gärna.
Bilder: krök med muff i bjälklag, infästningen av toaletten
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Är det inte rost så det läcker igenom så låt det vara tills det verkligen behöver bytas. Börjar man peta i sånt här så har du snart bytt allting för det är inget som hoppar isär med lätthet och det som går genom golvet är fastgjutet antagligen.
Det kanske ser enkelt ut och det här fixar jag på en lördag. I själva verket tar det flera dagar att få bort det gamla bara.......
Det kanske ser enkelt ut och det här fixar jag på en lördag. I själva verket tar det flera dagar att få bort det gamla bara.......
Hur mycket det sitter, går ju som sagt inte att svara på före man börjat (eller är färdig..).
Men flytspacklet lär du ju få knacka bort i alla fall.
Ibland kan man lyckas med att slå sönder/spräcka muffen med en handslägga
Men flytspacklet lär du ju få knacka bort i alla fall.
Ibland kan man lyckas med att slå sönder/spräcka muffen med en handslägga
Jag är påväg att byta allt. Jag har redan bilat upp golvet och grävt utanför huset. Jag tänkte göra jobbet själv så frågan gäller egentligen bara den där muffen som inte syns. Jag tänkte att man kanske skulle kunna såga upp med ett multiverktyg och brevid muffen så man får upp ett snitt och sen köra in tigersågen med metallblad. Köra 2 snitt med 180 grader mellan och sen försöka med en mejsel att separera delarna. Jag vet dock inte om tigersågen över huvud taget biter på gjutjärn.
Såga i gjutjärn är väl inte det roligaste. Dessutom är muffen säkert drevad med bly.
Sånt här slår man sönder. Jag skulle ta bort toan, ta av röret i källaren och sedan med en huggmejsel försöka knäcka utifrån och in i toalettstosen för att lösgöra från flytspacklet. Med lite tur går det sedan att lirka nedåt.
Sånt här slår man sönder. Jag skulle ta bort toan, ta av röret i källaren och sedan med en huggmejsel försöka knäcka utifrån och in i toalettstosen för att lösgöra från flytspacklet. Med lite tur går det sedan att lirka nedåt.
Flytta toan o kolla om det är gjutjärn hela vägen upp, är det så hade jag följt tidigare råd i tråden o låtit det va. Golvgenomföringen hade jag väntat med tills badrummet ska renoveras o man ändå ska riva tätskiktet. Om du mot förmodan skulle lyckas få loss genomföringen måste du ju få helt tätt kring en ny.
Min erfarenhet av gjutjärn om man ska försöka få isär det är att det hellre går av mitt på än att man lyckas få isär en skarv.
Min erfarenhet av gjutjärn om man ska försöka få isär det är att det hellre går av mitt på än att man lyckas få isär en skarv.
Klicka här för att svara