Hej! Det är dags att byta taket på vårt hus från 1953. Vi har 1-kupiga tegelpannor i dag och vill fortsätta med det. Vi har tagit in tre offerter där två offererar Vittinge och en Benders Hansa. Vi valde företaget som erbjuder Benders Hansa men inte av det skälet. Byggaren (som erkänner att han mest har erfarenhet av betong- och plåttak) offererade Benders eftersom Vittinge, enligt den info han har, kräver en vattentät underlagsduk vilket han upplever som märkligt. Tydligen kräver inte Benders det.
Stämmer detta och, framförallt, är det konstigt? Jag tror nog att vårt hus passar bäst med Vittinge... men jag är ingen byggare.
//J

RoTe
Vittinges kvalitet är och har varit undermålig i många år nu.

T Taxib skrev:
kräver en vattentät underlagsduk
Det där förstår jag inte riktigt. Alla typer av pannor kräver väl underlagsduk. som jag trodde är vattentät. Men det kan säkert finnas varianter av mer eller mindre tät duk som kan användas olika för olika typer av pannor, har dålig koll där. Men det blir ju samma arbetsmoment oavsett vilken typ av duk som gäller.

Sedan har det väl förekommit takvarianter där man kör med oljehärdad board istället för råspont, och ingen underlgaspapp/duk, till betongpannor. Men det är väl de flesta eniga om är sämre snikkonstruktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.