Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Byta ut gammalt Bahco Minimaster/Minivent-system - mot vadå?

1. A
    Medlem · 57 inlägg
    Området du ringat in är där cirkulationsluften (återluften) ska komma in. Kammaren till höger, efter filtret, är där friskluften från värmeväxlaren kommer in och blandas med cirkulationsluften, därefter har du fläkten som blåser vidare luften till kammaren längst till höger där värmespiralerna sitter och sen rören som går förgrenas till tilluftsdonen.

Har du ingen luft i det markerade området har du alltså ingen cirkulationsluftsmatning, dvs den enda luften som skickas ut är den från värmeväxlaren, dvs friskluften. Detta innebär att du inte tillvaratar luften som din llvp värmt upp och kan förklara den drastiska droppen i temperatur vid stängd dörr. För om acjn är avstängd är den enda uppvärmningen du har för den kalla uteluften till tilluftsdonen i såfall den uppvärmningen som eventuellt görs av en förvärmare i värmeväxlaren samt värmeväxlaren.....

Byt filter och kolla att du inte har stopp mellan cirkulationsgallret och inmatningen...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20200206-151613_Drive.jpg

2. F
    Medlem · östergötland · 179 inlägg

Fredrikkarlsson1992

Medlem
    Okej kan ju vara därför alltså.. Fasiken!
    Men hur ska jag kolla stoppet då? Var är gallret och inmatningen?
    För nu har jag igång båda maskiner för att testa men då märkte jag detta

3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 186 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Jag hänger inte med. Det inringade området sitter ju före fläkten (på sugsidan). Då ska det väl inte vara något flöde där om man öppnat luckan?!

4. alm82
    Medlem · 911 inlägg

alm82

Medlem
    Är det så trevligt att ha kattoaletten där luften sugs in och sedan sprids?

5. F

Fredrikkarlsson1992

Medlem
    Jag vet inte, jag trodde de skulle komma luft därifrån? =D
    Har för mig tidigare att de har gjort det

6. F

Fredrikkarlsson1992

Medlem
    Har en fråga.
    Min ACJ är på 0 på fläkt styrka. När jag har de tidigare har de aldrig kommit luft i mina kanaler som jag har i varje rum.
    Men nu kände jag att de kommer luft ifrån dom trots den är på 0. Bra tryck i luften också.

Hur är de möjligt???

7. A
    Medlem · 57 inlägg
    Det är mycket riktig kammaren innan insuget, men där ska ju finnas en kanal kopplad till gallret och även om man öppnar luckan så känner man att fläkten (som sitter till höger om filtret) suger in luft och det blir ett "drag".

Avsaknaden av drag betyder ju att ingen luft kommer in från cirkulationsgallret in till aggregatet....

Redigerat 7 feb 2020 19:45
  8. A
    Medlem · 57 inlägg
    Låter märkligt du... Den enda matningen är ju luften som sugs in utifrån genom värmeväxlaren och in till aggregatet...

ACJ aggregatet: Går fläkten även i läge 0? Prova lite skillnader:
    — skillnaden på fläktljud samt luft i donen om du sätter på läge 1
    - samma som ovan i läge 2 (forcerad)
    - samma igen med strömmen till aggregatet stängd (säkring eller kontakt)

Kan ju vara nån slags självdrag (eller något)

• Laddar…
  9. A
    Medlem · 5 inlägg

Angehelgum

Medlem
    Ska du köra kyla i kanalerna, så måste dom vara kondensisolerad, annars finns risk för mögel i mellanbjälklag och väggar, av kondenseringen som kommer att uppstå

10. K
    Medlem · Skåne · 7 inlägg

Kokkolina

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.