Byggahus.se

Byta ut gamla lysrör till LED-armaturer

1. V
    Medlem · 22 inlägg

Villa1981

Medlem
    Hej! Jag har i garaget gamla lysrörsarmaturer som jag tänkte byta ut helt och hållet till kompletta LED-armaturer (ungefär liknande dessa https://www.bygghemma.se/inredning-.../led-lysrorsarmatur-malmbergs-cosmos/p-725660 ). Jag undrar då om det är något jag bör tänka på vid inkoppling? Det finns bla. inte något jord kabel på nya LED-armaturerna. Är det bara att koppla ihop direkt med tex Wago kopplingar i en kopplingsdosa och fästa i taket bredvid armaturen? Vart blir bäst att montera kopplingsdosan om så?

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 887 inlägg

Demmpa

Husägare
    Vad jag kan utläsa så står det inget om den är skyddsjordad eller dubbelisolerad, däremot så står det att anslutningsplinten är 3*2,5, med den skrivningen så antar jag att det är ”fas, nolla & skyddsjord”, om det går att vidaremata eller inte framgår inte.

3. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 664 inlägg

prototypen

Medlem
    Är dina nuvarande armaturer i bra skick kan det räcka med att byta till LEDrör, t.ex. från Biltema.
    Jag tolkar texten om Malmbergsarmaturen som det är en vanlig armatur med lösa rör.

Protte

4. V
    Medlem · 22 inlägg

Villa1981

Medlem
    Det är inte riktigt dessa utan bara just denna typ av modell. Fick med dom när jag köpte huset, verkar vara från typ Amazon eller liknande så hittar ingen information om dom.. men dom har endast fas och nolla som kommer ut från armaturen.

5. V
    Medlem · 22 inlägg

Villa1981

Medlem
    Dom nuvarande är riktigt tråkiga, knöliga och brända.. fick med i husköpet ett paket med nya LED-armaturer, därav montaget. :)

6. prototypen

prototypen

Medlem
    Är de dubbelisolerade märkta med dubbelkvadrat?
    Då ska de inte skyddsjordas.
    Dra fram jord iaf.

Protte

7. V
    Medlem · 22 inlägg

Villa1981

Medlem
    Nej inte vad jag kan se.. endast CE märkning. Verkar vara typ Ebay lampor eller liknande. Men det är då bara att koppla nolla och fas med tex Wago koppling i en kopplingsdosa?

8. V
    Medlem · 22 inlägg

Villa1981

Medlem
  9. prototypen

prototypen

Medlem
    Man kan ju vända på det hela, finns det något att jorda?
    Är väl mest plast och fästet kan väl inte komma åt något strömförande?

Protte

10. V
    Medlem · 22 inlägg

Villa1981

Medlem
    Det kan gå, ska kika bättre på det vid bytet :)

11. M
    Medlem · Stockholm · 124 inlägg

MatsTyresö

Medlem
    Ajdå, det där ser inte så lovande ut. Den engelska texten på emballaget tycker jag luktar "kinesisk källartillverkare". En risk med detta kan vara att om drivelektroniken är billigt gjord kan ljuskällan ha ett osynligt men irriterande flimmer. CE-märkningen skulle jag inte heller lita på, men det är iofs kanske inte så kritiskt för en takarmatur.
    Den angivna ljustemperaturen (6500K) är väldigt kallvit. Jag skulle föreslå att du kollar hur ljuset känns innan du gör dig omaket att montera armaturerna. T.ex. montera en stickpropp på anslutningskabeln.

• Laddar…
  12. V
    Medlem · 22 inlägg

Villa1981

Medlem
    Ska kolla upp det, tack! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.