plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast hur får du ihop det där?
Om det inte är fel på din mätare,så köper du 1kw fjärrvärme så får du ju 1kw.... vad som händer innan din mätare spelar väl ingen roll?
Alla förluster delas ju upp på alla användare så det är ju inräknat i priset. Det kanske är en del i att fjärrvärme blir så ohyggligt dyrt.

N Nahlem skrev:
Men jag vet inte om jag tog upp de tidigare heller jag vet inte och ser inte heller min retur temperatur på vattnet
Ofta har fjv-bolaget manualer på sin hemsida till de olika mätarna som sätts upp hos kunderna.

Annars är det bara att gå in på tillverkarens hemsida och plocka fram rätt manual.

Om du lägger upp en bild på fjv-centralen, så kan vi nog luska ut om något fortfarande är felkopplat, eller om något går att optimera.

I den energimätare som vi har monterad hos oss, så kan jag se T-fram, T-retur, delta-T, flöde, effekt, totalt energimängd, mm.

N Nahlem skrev:
I en optimal anläggning så skulle vattnet jag får till mig kunna nyttjas flera gånger om tills att jag skickar tillbaka till fjärrvärmebolaget rumstempererat vatten. Speciellt i hus där du har golv värme,
Du kan aldrig få en lägre fjv-returtemp än några grader högre än returtemperaturen i ditt egna värmesystem.
Returtemperaturen i ditt värmesystem är ett antal grader högre än rumstemperaturen.

Summa summarum så kan fjv-returtempen aldrig bli lägre än ca 10⁰ över rumstemperaturen.

Vi har ca 20-21⁰ inne, vi har originalradiatorer i större delen av huset, dessa är projekterade/dimensionerade för högtempertursystem (80/60⁰).
Jag har optimerat systemet ganska mycket, har justerat in förinställningen så att difftemperaturen är 7-10⁰, har justerat centrala reglersystemet så att framledningstemperaturen är "optimal" för att radiatorerna ska kunna köra "fullt" utan att termostaterna stryper flödet.
De senaste 1,5 åren har returtemperaturen i värmesystemet varit 34⁰ som högst, fjv-returen har varit 46⁰ som högst.
Med golvvärme så går det att få lägre fjv-returtemp.

N Nahlem skrev:
Så om jag betalar 0,918 kr per kWh av dem så använder jag 0,608 till huset resten kastar jag som spill,
Återigen, NEJ, NEJ, NEJ!

Betalar du 0,918 kr/kWh så används 0,918 kr/kWh till huset (värme + tappvarmvatten).

Vart skulle energin annars ta vägen?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Nahlem skrev:
Så om jag köper 1 kw från mitt fjärrvärmebolag så nyttjar mitt hus kanske 0,6625 kWh och 0,3375 kWh gör förlorat i spill och det som skickas tillbaka till fjärrvärmebolaget.
Du har verkligen ingen aning om hur det fungerar. Varför fortsätter du diskussionen med dina felaktiga antaganden?
Du köper väl inte el via fjärrvärmenätet?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krister Jonsson Krister Jonsson skrev:
Jag bytte som sagt min fjärrvärme till bergvärme i april-24
Jag gjorde av med 13439 kWh fjärrvärme från april-23 till och med dec -23
Under samma period - 24 har min elförbrukning ökat med 3000 kWh.
Fortfarande tre kalla månader kvar
Januari-mars är de månader som kräver mest värme.

Sen är det flera andra parametrar som spelar in.
Utetemperaturen, vindhastighet, vindriktning, nederbörd, antal personer som är i bostaden, matlagning, annan värmealstrande aktivitet, hur och när det vädras, mm mm.

Skillnaden är som störst när det är kallt, sen har jag ökat min elförbrukning hemma så Skillnaden är nog ännu större.

surris
J j-o75 skrev:
Alla förluster delas ju upp på alla användare så det är ju inräknat i priset. Det kanske är en del i att fjärrvärme blir så ohyggligt dyrt.
Likadant på elen du köper, överföringsförluster...

Demmpa Demmpa skrev:
Återigen, NEJ, NEJ, NEJ!

Betalar du 0,918 kr/kWh så används 0,918 kr/kWh till huset (värme + tappvarmvatten).

Vart skulle energin annars ta vägen?
Ja, men de flesta fjv-bolag tar även betalt för om man skickar tillbaka för varmt vatten. Det är inte bra ur deras synpukt då det sänker effektiviteten. Man ska därför inte ha för högt flöde på primärsidan.
Fjv är kass egentligen.
I Baltikum var de populäraste parkeringplatserna alltid de ovanpå fördelningscentraler i fjärrvärmesystemet...

Inte från privatpersoner, är det något bolag som gör det?
För brf, industrier och storförbrukare kan det nog finnas avgifter kopplade till returtempen på många ställen.

F fredrik.johansson skrev:
Inte från privatpersoner, är det något bolag som gör det?
För brf, industrier och storförbrukare kan det nog finnas avgifter kopplade till returtempen på många ställen.
Det är möjligt. Men det är nog bara en tidsfråga.

K karlmb skrev:
Ja, men de flesta fjv-bolag tar även betalt för om man skickar tillbaka för varmt vatten. Det är inte bra ur deras synpukt då det sänker effektiviteten. Man ska därför inte ha för högt flöde på primärsidan.
Flödestaxan/straffavgiften eller vad det kallas för har ingenting med kilowattimmepriset att göra.

Flera, vet jag inte, har kollat igenom åtta olika bolag och utav dessa är det bara Eon som har flödestaxa, men bara om medelavkylningen understiger 10⁰.
Har man en fjv-central med plattvärmeväxlare så ska det mycket till om man inte kommer under 10⁰ I difftemperatur mellan inkommande & utgående fjv-vatten.

Edit:
Som lägst har vi haft en fjv-difftemperatur på 25-30⁰ och det har varit under sommaren, högsta difftemperaturen vintertid har varit 60-70⁰

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Flödestaxan/straffavgiften eller vad det kallas för har ingenting med kilowattimmepriset att göra.

Flera, vet jag inte, har kollat igenom åtta olika bolag och utav dessa är det bara Eon som har flödestaxa, men bara om medelavkylningen understiger 10⁰.
Har man en fjv-central med plattvärmeväxlare så ska det mycket till om man inte kommer under 10⁰ I difftemperatur mellan inkommande & utgående fjv-vatten.
Om man inte uppfyller kravet (möjlgit att du har rätt att det är igensatta/dåliga vvx som är orsaken mest), så blir det i praktiken en extra avgift på förbrukningen.

K karlmb skrev:
Om man inte uppfyller kravet (möjlgit att du har rätt att det är igensatta/dåliga vvx som är orsaken mest), så blir det i praktiken en extra avgift på förbrukningen.
Ja, det blir en extra avgift, men fortfarande så får du den effekten du köper/förbrukar.

Inte ens de gamla beredar-fjv-centraler som håller en beredartemperatur på ca 60-70⁰ har så låg difftemperatur om det inte är fel på anläggningen eller felaktigt injusterad.

När vi hade strömavbrott häromveckan pga kabelfel hos nätägaren, så vred jag upp ställdonet, då fick vi väldigt låg difftemperatur under ett antal timmar. Men då var det en medveten handling för att ha hyfsad värme på morgonen om strömavbrottet hade pågått hela natten, nu varade det bara i tre-fyra timmar.

N Nahlem skrev:
Hej

Jag har gått och funderat på detta ett tag nu, så jag tänker väl jag provar här och frågar efter era erfarenheter.

Jag bor idag i hus från 2017 med fyrskiktsisolering och byggd med passivhus teknik men inte ett riktigt passivhus så att säga. Huset är 173 kvm, ca 600 mm lösull i tak 700 i tak på garaget. Fönstren är tre glas och låg energifönster så att säga. Det största fönstret är dock ganska stort. 2,8m höjd och ca 2,5 brett så stort med andra ord, så det är väl största energi läckaget där. Betongplattan är 3x100 cellplast och garaget likaså. Så huset och allt är byggt för att vara isolerat ordentligt. Högsta invändiga takhöjd är på 3,8 meter invändigt resten av rummen är på 2,7 förutom tvättstugan som följer taket upp till 3,8 m. Garaget har en takhöjd på 2,5 invändigt och 700 mm lösull i toppen.

Idag värms huset,garaget & poolen upp utav fjärrvärme via lokala energi bolaget så att säga.

Jag har idag en förbrukning på 21,171 MWh så 21 171 KWh så att säga hushållselen är på 7 643 kWh med en hybrid och en elbil.

Jag försöker ha bra kontroll på samtlig uppvärmning för att inte slösa på detta. Samt följer så maskiner används när priserna och effekterna är som lägst till den mån som går.

I mitt hus så har jag följande temperaturer satta

RUM 1: 17c (används ej) (dock snart ett till liten på g)
RUM 2: 21c (WC/DUSCH)
RUM 3: 21c (Barnrum)
RUM 4: 17c (Kontor-Bibliotek)
RUM 5: 21c (Badrum)
RUM 6: 18c (Master bedroom)
RUM 7: 19c (Kök,Vardagsrum,Entré)
RUM 8: 18c (Tvättstuga)
RUM 9: 12c (Skafferi ej uppvärmt alls)

Garage: 5c (underhållsvärme så vatten inte fryser)

Pool sommartid maj-sept 20c i vattnet.

Min fråga till er är jag har fått en offert på 229 000 totalt borrdjup 200 m efter rotavdrag. Är det värt att gå över till detta eller ej och hur snabb är återbetalningstiden. Bergvärmen ska användas till allt inklusive kylning sommartid.Så som med fjärrvärmen allt ska värmas upp via den.

Kostnaden totalt för fjärrvärme landade på 19 453 kr för 2024 men kommer öka i 2025 då dem gjorde fel i min anläggning och mätte temperaturen konstigt från början det åtgärdades i förra året maj.För året 2023 samma uppsättning hade jag 17 859 mWh till en kostnad av 16 738 kr på ett år. Dock var 2023 kallt medan 2024 var riktigt varmt år.

Priset landar på 0,91 kr per kWh timme för fjärrvärmen priset på elen förra året var ca 1,97 kr per kWh ink allt, detta är dock priser tagna från min egna sida hos lokala energibolaget men det borde vara med alla skatter och avgifter inräknat.

Nu är jag ganska noggrann med att följa spotpriser och drar ner värme när vi åker bort och är allmänt intresserad av att hålla låg energiåtgång i huset. Men det är inte komfortabelt med dessa temperaturer trots fjärrvärme min tanke är då skulle jag kunna ha betydligt skönare klimat inomhus för mindre peng med bergvärme då den ska ju ge mer ut en vad den tar in. Fjärrvärmen är i praktiken 1 in 1 ut när det gäller detta även om du inte riktigt kan räkna det så.

Hur hade ni resonerat i detta fall?

Fundersam villaägare.
Du har väldigt hög förbrukning tycker jag tot 30 000 kWh för en ny kåk, dessutom har du ganska svalt inne.
Själv har jag ett hus på 90 m2 plus hel källare som värms upp också och ett garage som är dåligt isolerat byggt på 70 talet, blir bara ca 12 grader när det är kallt ute. Dessutom kör jag på 22,5 grader hemma, det är lagom tycker vi. Vi har en 20 år gammal bergvärmepump och gjorde av med 14 500 kWh 2024.

Vad har du för ventilation? Jag har grannar som har nybyggda hus (finns ingen fjärrvärme här) de ligger på 6 - 7 000 kWh/år ungefär.

Det måste vara något fel med en så stor förbrukning tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.