21 366 läst · 122 svar
21k läst
122 svar
Byta ut fjärrvärme mot bergvärme?
TS känns som du redan har bestämt dig. Matar man in dina uppgifter i chatgpt så är avbetalar det sig ca 30 år med dagens priser. Där förklara den också tydligt COP som du försöker förklara jämfört med fjärrvärmen.
Andra faktorer som kan göra det dyrare är:
1. Du behöver gå upp på säkringastorlek för bergvärme vilket innebär några tusen extra per år.
2. Du lånar vilket medför ränta.
Svårt att sia om elpriset men vad vi vet är att elnätspriset kommer fortsätta gå upp då stor utbyggnad av elnätet och upprustning krävs kommande decenniet. Även om elhandelspriset är osäker.
Jag skulle hellre ta dem 80k du har idag och lägga den i fonder, ger nog bättre avkastning
.
Andra faktorer som kan göra det dyrare är:
1. Du behöver gå upp på säkringastorlek för bergvärme vilket innebär några tusen extra per år.
2. Du lånar vilket medför ränta.
Svårt att sia om elpriset men vad vi vet är att elnätspriset kommer fortsätta gå upp då stor utbyggnad av elnätet och upprustning krävs kommande decenniet. Även om elhandelspriset är osäker.
Jag skulle hellre ta dem 80k du har idag och lägga den i fonder, ger nog bättre avkastning
Husägare
· Skåne
· 1 524 inlägg
Jag tycker din värmeförbrukning verkar hög. Du har ett nytt hus med massor av isolering, vettig ventilation, kallt inomhus, kallt i poolen och snål med övrig förbrukning, och drar ändå 21mwh + 8 mwh el. Mitt dåligt isolerade 70-talshus på 240kvadrat (max 150mm isolering i taket) 5 personer, FTX, pool utan tak på 29grader hela sommaren har dragit 35mwh fjärrvärme + 8 mwh el.
20grader i poolen uppnår man ju i princip utan tillskott av värme. Uppskattningsvis 1/3 av min värmeförbrukning går till poolen.
Kan det finnas någonstans det försvinner värme? Hade du VVC (cirkulerande varmvatten) från garaget? Är poolvärmen verkligen avstängd vintertid?
20grader i poolen uppnår man ju i princip utan tillskott av värme. Uppskattningsvis 1/3 av min värmeförbrukning går till poolen.
Kan det finnas någonstans det försvinner värme? Hade du VVC (cirkulerande varmvatten) från garaget? Är poolvärmen verkligen avstängd vintertid?
N Nahlem skrev:De är ju det jag menar man kan inte riktigt räkna så men det blir det för tex min granne som har bergvärme och körde på det hans hus är på 220 kvm två 3 meter takhöjd både bottenplan och övreplan med enorma fönsterpartier överallt han har pool men inte garage som värms upp. Hans panna tex har tagit 22 000 kWh enligt det som står på hans panna hur korrekt det är kan jag inte mycket om men den har levererat 94 000 kWh dem har runt 22-23 i sitt hus och är 5 personer som bor. Dem har också en extra tank för varm vatten som de monterat från dag ett. Deras förbrukning på totalen landade på 27k kWh förra året 2024 dem har två elbilar rakt av också ena med 101 kwh batteri den andra på 48 kwh, deras pool är uppvärmd till 28c där ser man då på en gång hur mycket bättre bergvärmen är på att leverera, medan min förbrukning landade på 21k kWh på bara fjärrvärme sedan tillkommer också hushålls el som jag nämde tidigare därför jag säger det är väldigt oeffektivt med fjärrvärmen medan mitt hus är bättre isolerat en deras, jag har också gått med värme kamera för att titta på om jag har något läckage som är markant och största felet var i garaget där jag hade på garageporten ett insläpp på -5c luft medan garaget va 5c men efter justering så visar läckaget runt 2-3c runt hela porten resten av huset hade jag läckage runt 18c där de va som värst.
Vi är 3 personer + 1 som kommer och har inte ens i närheten så varmt som dem har inomhus tex. Och nej jag kan inte styra fjärrvärmen på det sättet som jag önskar det är där problemet kommer in då står del av taxan är fasta avgiften för att då få ner kostnaderna så måste jag hålla lägre temperatur inomhus en önskat för den fasta kostnaden käkar hela 500 kr i uppvärmningskostnad för mig. Det är alltså ca 500 kr x 12 = 6000 kr per år i fasta kostnader som jag inte får någon användning av. då kan man räkna på hur många kW hade jag fått utöver det givet att elnätet och elen ser ut att öka i pris vilket är tröttsamt då dem verkar plocka ur varenda krona dem kan ur kunderna men det betyder inte att fjärrvärmen inte kommer göra samma sak. I slutändan så har du då ett läge där fjärrvärmen kostar mer och mer i drift för dem och det flyttas över på kunderna. Elnätet är svårt att göra något åt men chanserna finns alltid där att det ändras till billigare i framtiden även om de sällan blir så realistiskt sätt har vi sätt att elnätet drar iväg även om elpriset inte har varit så skyhögt förutom några få toppar i 2024 som inte va trevliga.
Dock på totalen så hade jag lägre års kostnad en dem men å andra sidan så har dem ett hus som är uppsäkrat till 25A medan mitt är på 16A för jag har lite andra lösningar och försöker följa priserna så där skiljer vi oss åt dem följer inte så mycket priserna och använder apparater lite titt som tätt. Så om vi tittar på "komfortabel" nivå så har dem de mer komfortabelt en vad vi har det tex vilket då får mig att fundera vilka värden skulle jag ha på mitt hus med bergvärme som följer detta och hur mycket potenciellt skulle jag kunna spara på detta. Men drar kostnad för installation+ränta m.m. på det och avbetalningstiden är på 30-40 år ja ne då är det nog inte värt men om vi pratar 10-15 år så absolut kan de vara värt de. Minus förlusten för man betalade för anslutning och annat för fjärrvärmen.
Jag har rör som går från fjärrvärmeväxlaren i huset till garaget för både varmt vatten och värme garaget är ungefär 3,5 meter ifrån allt går i en kulvert det går ganska fort för mig att få både varmvatten och om jag önskar sätta konvektorfläkten på högre värme så värms det upp väldigt snabbt men den är på 5c som underhållsvärme som sagt och garaget är också väl isolerat så det blir inte super kallt där inne även dagar när temperaturen faller rejält. Jag behöver knappt spola i 2-3 min innan jag får varm vatten och kall vatten är ju alltid kallt vatten där instant så gott som.
Jag har ett sutteränghus i Uppsalatrakten på 490m2 byggt 1976 och en fjvm-förbrukning på ca. 40mWh. Din förbrukning låter rätt hög?N Nahlem skrev:I min stad kostar fjärrvärmen 918 kr per mWh totalt inklusive moms+fasta avgiften på detta. Fjärrvärmen i sin natur kan inte leverera mer en ett på ett så 1 kw in 1 kw ut den är inte så effektiv, för att den skulle vara effektiv så skulle dem inte behöva skicka ut mer en 22c i sina nät för att få 22c inomhus men det skulle kräva så stor dimensionering av rören att det inte skulle vara verkligt och du skulle behöva ha flöde som coloradofloden. Så om energibolaget tar in 850 kw energi får ut 850 kw energi för att bränna så är det 1 på 1 ut till dig som slutkund utöver förlusten i nätet som kan variera mellan 5-15%. Så om kraftbolagen har efektiviserat sig till 90% så är det fortfarande offektivt i förhållande till en värmepanna som kan generera på 1 kw mellan 3-4,7 kw.
För det är det rent krasst som händer, det jag försöker säga när det är ett på ett. Så kastar fjärrvärmebolaget in 5000 kw energi in i form av flis eller va tusan som helst så får dem ut 5000 kw energi.Och på det får du betala så att säga "det de kostar" men vi vet också att fjärrvärmebolagen i mångt och mycket har monopol på sina nät och sätter priserna på det dock går inte många bolag + på den verksamheten så dem kombinerar det med att producera el också, många kraftbolag producerar av energin som går in i pannorna el också med turbiner som sitter där. Men den räknas in in till dig som fjärrvärmekund så att säga även om det kan innebära att priset "hålls lågt".
Så när jag säger att det är ett på ett så är det jag försöker syfta på och dem skickar ut 110c vatten vintertid och 80-90c sommartid. Men oftast så fungerar detta bättre på äldrehus pga av att det är tex radiatorer och inte golvärme, radiatorrer har ju en temperatur som är högre en golvärmen tex.
Så en in en ut.
Jag som kund betalar för att jag gör av med 21 000 kwh i huset med bergvärmepanna så är det inte 21 000 Så låt oss då säga att mitt hus som jag bor i hade haft bergvärme så för samma temperatur som jag har nu så hade jag landat på ca 4 468 kwh för att hålla dem temperaturerna jag har i dag hade jag då ökat det till 25c för inomhus osv så hade jag landat på ca 6 478 kWh mer komfortabelt en vad fjärrvärmens "komfort" det är alltså ett pris på 12 761,66 för varmvatten och värme vid 25c jämfört med ca 19c för 19 000 kr där har du varför fjärrvärmen är dålig i förhållandevis till bergvärmen men detta varierar rejält därför jag frågar om någon gjort en liknande konvtering varit nöjd eller ångrat sig eller har priset skenat.
Låt oss då skoja och säga att jag ökar min inomhustemperatur till 25c på fjärrvärmen så är det en kostnad på 28 710 kr + hushållsel på 15 500 så 44 210 kr per år .
Och det är så jag räknar det för COP1 ger ju ett på ett jag får ju inte ut mer en vad jag får från fjärrvärmen ett in ett ut. Mitt hus med dessa temperaturer ger mig de det ger mig trots allt jag har isolerat osv osv så hamnar det ändå ganska högt för vad det eventuellt hade varit om jag hade haft bergvärme från början vilket jag inte har.
Men det betyer inte att jag är övertygad om att det är rätt väg att gå men mer om någon gjort så och om det blivit billigare för dem per månad eller dyrare eller ungefär likvärdigt. Som sagt jag har ju inte så komofrtabelt inomhus idag.
Huset är visserligen hyfsat välisolerade, 3-glasfönster (några äldre, några nyare), 2st ftx-vent. Vi är i nuläget 2 vuxna + 1 barn + 2st 20-åringar. I detta har vi även en lägenhet där en äldre man bor. Blir alltså totalt 4 vuxna +1 barn.
Det du skulle kolla på är din framledningstemperstur och styrning av fjärrvärmen tycker jag. Jag skaffade ngt som heter "Ngenic tune" för ca 1,5 år sen. Det är en nätuppkopplad styrning som lär sig hur ditt hus fungerar och styr därefter din växlare. Den kostade då 4500 kr och betalade sig på 7-8 månader. (Tror den är billigare idag.) Läs på om den så får du lite mer info om hur systemet jobbar. Den fungerar helt otroligt bra!!! Jag sänkte bl.a min framledstemp rejält, samt inomhustemperaturen ligger stabilt på 21,5-22gr.
Din beräknade årsförbrukning blir ca dubbelt mot vad vi har, då har vi ändå större hus samt betydligt sämre isolerat.N Nahlem skrev:
Visserligen bor vi i "söder" och du i mellersta.
Har ni fönster stående på glänt hela tiden?
Har ni inglasad altan med värme i?
Du har alltså sänkt den faktiska fjv-förbrukningen utan att sänka rumstemperatur?P Pettsson76 skrev:
Om vi räknar räknar extremt högt, 1,50 kr/kWh, så skulle du alltså ha sparat in (4500/1,5=3000) 3 MWh på 7-8 månader tack vare den enheten.
Exakt hur har du kommit fram till den besparingen?
Om enheten verkligen har gjort någon besparing så hade hela besparingen kunnat fås genom att lägga lite tid på att justera in värmesystemet rätt, dels gällande förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga, dels injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
19 grader inomhus i ytorna där man umgås känns spontant ganska svalt. Det är stor skillnad på 19 och 21 grader. Om du hade räknat med 21 grader istället kanske kalkylen blivit bättre till bergvärmes fördel?
Antar att ni inte har någon kamin.
Antar att ni inte har någon kamin.
Du vet att ChatGPT bara är bra på att kläcka ur sig text som låter trovärdig va? Att lita på den för att göra en investeringskalkyl är direkt korkat.Isarheml skrev:
Rörande TS fråga: NEJ, att byta fungerande FV til bergvärme är stenkorkat. Sluta värma poolskrället om du vill ha ner uppvärmningskostnaden eller rigga någon form av solvärmefångare, du lär ändå inte vilja bada i polen när det är mulet.
TS svamlande om att FV är 1:1 och bergvärme effektivare för att man får några gånger köpt energi ur pumpen, den extra energin du får ut kommer från borrhålet och är kanske gratis i pengar men den dyker inte upp ur intet. Fjärrvärme kan göras med spillvärme (som annars skulle kylas bort), sopor (som ändå behöver göras av någonstans, här får man ekonomi i förbränning med god rökgasrening och hantering av askan), eller biobränslen (kanske mindre lyckat men ibland är de spill från div industri). El från kärnkraft blir genom en värmepump ungefär 1:1 om man räknar omvandlings- och överföringsförluster från kärnbränslet till värmen i ditt hus. Dessutom har du förstört en massa exergi på vägen då värmen du kan få ur kärnbränslet är vid typ 600gC och värmen i ditt hus bara 20-50gC.
//Grinig högskolelektor i energiteknik
Ja, den faktiska förbrukningen har sänkts utan att innetempen förändrats negativt. 2024 sänkte jag förbrukningen (vinterhalvåret) med närmare 4000kWh. Då var dessutom 2024 betydligt kallare än 2023.Demmpa skrev:
Du har alltså sänkt den faktiska fjv-förbrukningen utan att sänka rumstemperatur?
Om vi räknar räknar extremt högt, 1,50 kr/kWh, så skulle du alltså ha sparat in (4500/1,5=3000) 3 MWh på 7-8 månader tack vare den enheten.
Exakt hur har du kommit fram till den besparingen?
Om enheten verkligen har gjort någon besparing så hade hela besparingen kunnat fås genom att lägga lite tid på att justera in värmesystemet rätt, dels gällande förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga, dels injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Det som förändrats med Ngenic är att jag genom grafer i appen kunnat utläsa att framledningstempen kunnat sänkas rejält. Systemet känner nu av husets möjlighet till att ackumulera värmen samt hur huset påverkas av kyla, vind, solintrålning, kamineldning osv. Den vet t.ex om att det om ett par timmar blir det varmare ute så då drar den ner på framledningstempen då huset klarar av att hålla värmen ändå. Differens mot mina inställda 21,5gr rör sig max 0,2 grader neråt och ca. 0,5 gr uppåt.
Systemet har gjort fjvm-växlaren "smart".
Det där är en omöjlighet.P Pettsson76 skrev:
Rumstemperaturen måste ha sänkts.
Det kan vara så att tidigare så pendlade rumstemperaturen tex 3-4⁰ och nu kanske 0,8⁰.
Allt det där kan utföras med befintlig reglercentral om man kompletterar med en inomhusgivare samt med injustering av värmesystemet (förinställningen i ventiler, samt värmekurvan).P Pettsson76 skrev:
Knappt 18000 milliwatttimmar borde inte kosta många ören!N Nahlem skrev:Kostnaden totalt för fjärrvärme landade på 19 453 kr för 2024 men kommer öka i 2025 då dem gjorde fel i min anläggning och mätte temperaturen konstigt från början det åtgärdades i förra året maj.För året 2023 samma uppsättning hade jag 17 859 mWh till en kostnad av 16 738 kr på ett år. Dock var 2023 kallt medan 2024 var riktigt varmt år.
Ja, vad ska jag säga! Så är det iaf.🤷♂️Demmpa skrev:
Det där är en omöjlighet.
Rumstemperaturen måste ha sänkts.
Det kan vara så att tidigare så pendlade rumstemperaturen tex 3-4⁰ och nu kanske 0,8⁰.
Allt det där kan utföras med befintlig reglercentral om man kompletterar med en inomhusgivare samt med injustering av värmesystemet (förinställningen i ventiler, samt värmekurvan).
Känner ett par till som installerat Ngenic och fått runt 10-15% mindre förbrukning. Även en släkting med modern Nibe bergvärme har sänkt sin förbrukning genom att skippa uplink och köra Ngenic.
Jag är långt ifrån ett proffs, men den gör sitt jobb uppenbarligen.🙂
Bor själv i ett fjv-område och flera i området har kompletterat med en luftvärmepump för att få ned kostnaderna. Utmaningen då är att kunna sprida värmen i huset på bästa sätt.N Nahlem skrev:Hej
Jag har gått och funderat på detta ett tag nu, så jag tänker väl jag provar här och frågar efter era erfarenheter.
Jag bor idag i hus från 2017 med fyrskiktsisolering och byggd med passivhus teknik men inte ett riktigt passivhus så att säga. Huset är 173 kvm, ca 600 mm lösull i tak 700 i tak på garaget. Fönstren är tre glas och låg energifönster så att säga. Det största fönstret är dock ganska stort. 2,8m höjd och ca 2,5 brett så stort med andra ord, så det är väl största energi läckaget där. Betongplattan är 3x100 cellplast och garaget likaså. Så huset och allt är byggt för att vara isolerat ordentligt. Högsta invändiga takhöjd är på 3,8 meter invändigt resten av rummen är på 2,7 förutom tvättstugan som följer taket upp till 3,8 m. Garaget har en takhöjd på 2,5 invändigt och 700 mm lösull i toppen.
Idag värms huset,garaget & poolen upp utav fjärrvärme via lokala energi bolaget så att säga.
Jag har idag en förbrukning på 21,171 MWh så 21 171 KWh så att säga hushållselen är på 7 643 kWh med en hybrid och en elbil.
Jag försöker ha bra kontroll på samtlig uppvärmning för att inte slösa på detta. Samt följer så maskiner används när priserna och effekterna är som lägst till den mån som går.
I mitt hus så har jag följande temperaturer satta
RUM 1: 17c (används ej) (dock snart ett till liten på g)
RUM 2: 21c (WC/DUSCH)
RUM 3: 21c (Barnrum)
RUM 4: 17c (Kontor-Bibliotek)
RUM 5: 21c (Badrum)
RUM 6: 18c (Master bedroom)
RUM 7: 19c (Kök,Vardagsrum,Entré)
RUM 8: 18c (Tvättstuga)
RUM 9: 12c (Skafferi ej uppvärmt alls)
Garage: 5c (underhållsvärme så vatten inte fryser)
Pool sommartid maj-sept 20c i vattnet.
Min fråga till er är jag har fått en offert på 229 000 totalt borrdjup 200 m efter rotavdrag. Är det värt att gå över till detta eller ej och hur snabb är återbetalningstiden. Bergvärmen ska användas till allt inklusive kylning sommartid.Så som med fjärrvärmen allt ska värmas upp via den.
Kostnaden totalt för fjärrvärme landade på 19 453 kr för 2024 men kommer öka i 2025 då dem gjorde fel i min anläggning och mätte temperaturen konstigt från början det åtgärdades i förra året maj.För året 2023 samma uppsättning hade jag 17 859 mWh till en kostnad av 16 738 kr på ett år. Dock var 2023 kallt medan 2024 var riktigt varmt år.
Priset landar på 0,91 kr per kWh timme för fjärrvärmen priset på elen förra året var ca 1,97 kr per kWh ink allt, detta är dock priser tagna från min egna sida hos lokala energibolaget men det borde vara med alla skatter och avgifter inräknat.
Nu är jag ganska noggrann med att följa spotpriser och drar ner värme när vi åker bort och är allmänt intresserad av att hålla låg energiåtgång i huset. Men det är inte komfortabelt med dessa temperaturer trots fjärrvärme min tanke är då skulle jag kunna ha betydligt skönare klimat inomhus för mindre peng med bergvärme då den ska ju ge mer ut en vad den tar in. Fjärrvärmen är i praktiken 1 in 1 ut när det gäller detta även om du inte riktigt kan räkna det så.
Hur hade ni resonerat i detta fall?
Fundersam villaägare.
Sen vad har du för uppmätta temperaturer i huset? Vad man ställer in kan ju bli något helt annat.
Det finns ju även alternativet luft-vattenvärmepump som man då kopplar in i serie med fjv men dyrare installation.
Att helt byta till bergvärme kan jag inte se som något klokt.
Enligt grundläggande fysikaliska lagar måste medeltemperaturen sänkas om man tillför mindre energi. Sen kan det ju vara så att man slipper oönskad övertemperatur och därmed aldrig upplever att det blir kallare.P Pettsson76 skrev:Ja, vad ska jag säga! Så är det iaf.🤷♂️
Känner ett par till som installerat Ngenic och fått runt 10-15% mindre förbrukning. Även en släkting med modern Nibe bergvärme har sänkt sin förbrukning genom att skippa uplink och köra Ngenic.
Jag är långt ifrån ett proffs, men den gör sitt jobb uppenbarligen.🙂