Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byta ut ”cover” på infällda spotlights?

1. Maria Lörne
    Renoveringsnovis · Stockholm · 19 inlägg

Maria Lörne

Renoveringsnovis
    Hej! Jag blir inte klok på om det finns ”covers” att köpa till befintliga infällda spotlights? Det sitter tre spotlights i min badrumsmöbel och på den ena har själva skyddet lossnat. Riktig skit antar jag, för de är inte i metall utan i plast med någon typ av ”aluminiumfilm” på.. måste jag byta allt eller går det att köpa nya skydd månne? Vad säger ni?

2. E
    Medlem · 2 595 inlägg
    Det blir nog svårt att få tag i eftersom det inte finns någon standard på frontringar. Även om det kanske skulle passa med frontring från ett annat fabrikat också så är det nästan ingen som tillverkar downlights där fronten måste kunna plockas bort längre. Möjligtvis Loevschall då deras downlights skruvas fast framifrån.

Det bästa är nog att byta ut lampor och drivdon till LED, eller att slipa av befintlig frontring och lacka

3. Maria Lörne
    Renoveringsnovis · Stockholm · 19 inlägg

Maria Lörne

Renoveringsnovis
    Det bästa är nog att byta ut lampor och drivdon till LED, eller att slipa av befintlig frontring och lacka[/QUOTE]

Tack snälla för svar! Då ska jag kika på nya drivdon, de måste sättas in av elektriker antar jag.

4. E
    Medlem · 2 595 inlägg
    Måste och måste. Det är två trådar in, 230V, primärsidan. Och två trådar ut, klenspänning, sekundärsidan, ut mot spottarna.

Det klurigaste är nog att få tag i ett drivdon som får plats i badrumsmöbelns kopplingsutrymme, och spottar som passar i befintliga hål.

Lossa en av spottarna, antingen genom att dra den rakt ut, eller lossa skruvarna om den sitter skruvad. Mät diametern och djupet på hålet, sen går det att börja kolla vad som passar. Lägg upp bild här om du vill ha hjälp att hitta lämpliga ersättare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.