Byggahus.se

Byta ut bräda mitt i parkettgolv (klickgolv), någon som behövt göra detta?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Byta ut bräda mitt i parkettgolv (klickgolv), någon som behövt göra detta eller låtit golvfirma göra detta med bra resultat? Dvs att det inte synts/märkts alls?

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Behövt: Ja, troligen, men inte gjort det.
    En enkel genväg/nödlösning är ju att lägga en matta över skadan.

3. Tomtom79
    Medlem · Nivå 6
    Har sett det på nylagt golv där de plockade upp allt igen och bytte en bräda. Funkade fint. Men beror säkerligen på modell av golv, hur länge det legat osv osv. Så det finns en chans att det går om man börjar där man slutade och går bakåt men man får räkna med risken att det skiter sig.

4. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar! Problemet är att det inte kommer gå att börja plocka upp från det håll man avslutade, utan man måste isåfall plocka upp klickgolvet från där man började. Är det omöjligt utan att ha sönder?

Men min fråga gällde att såga upp två skadade brädor mitt i golvet utan att bryta upp resten av golvet. Har du sett något sådant resultat?

5. Tomtom79
    Medlem · Nivå 6
    Nä, något sånt har jag inte sett. Beroende på hur klickningen sitter samman. Oftast så ligger den undre plankans spont mot underlaget så det är risk att denna knäcks. Man måste alltså lyfta även på rad 2 när man ska plocka loss rad 1. Men det kanske går?

Finns det reservplankor att tillgå så kan man ju ta en planka, såga upp den i 30cm bitar och köra ett test. Men har du tur finns någon mer kunnig här som vet mer!

6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Det är riktigt svårt att plocka upp från fel håll.

7. J
    Medlem Nivå 1
    jag kommer ju givetvis anlita en golvfirma för detta isåfall, är det även nästintill omöjligt för dem?

8. R
    Medlem · Nivå 11
    Har gjort det. Googla

9. J
    Medlem Nivå 1
    Bytit bräda mitt i eller tagit upp klickgolv från fel håll? Jag har googlat massor. Men det är ju isf en firma som kommer göra detta, inte jag. Ville bara se vilka möjligheter som fanns.

10. R
    Medlem · Nivå 11
    Bytt bräda mitt i några ggr. Är inga problem om man är noga.

11. J
    Medlem Nivå 1
    och det syns inte alls i skarvar etc eller blir glapp osv?

12. R
    Medlem · Nivå 11
    Ordentligt gjort syns det inget.

13. H
    Medlem Nivå 1
    Resultatet av denna instruktionsvideo från Pergo tyckte jag såg såg bra ut men har aldrig provat själv:

(Läst om det här på forumet tidigare)

14. J
    Medlem Nivå 1
    Är bara orolig att de två brädorna ska sitta mycket lösare än de andra och märkas när ma går på dem etc?

15. J
    Medlem Nivå 1
    tack! Har också sett den. Bara orolig att det inte blir så bra som det blir i filmen.