Hejsan!

Jag håller på att renovera lite mina lås på ytterdörren, efter entrédörren (tack @123abc) överser jag nu låset för källardörren. Situationen är lite knepig.

1) Dörren som är källardörr verkar ha eternitskivor(?) på in och utsidan (ev. eftermonterad)? Jag försökte borra genom och det är väldigt hård, därför antar jag det är eternit, huset byggd -57
2) Låset som sitter i denna källardörr (ytterdörr) är Assa 40C-80, alltså innerdörr låshus.
3) Det finns ett eftermonterad överlås i dörren Assa
4) Låsen fungerar egentligen helt OK men verkar ha en inverkan av slutblecket när dom är stängde så det gör rätt dåligt att låsa och öppna (båda 40C-80 och överlåset)

Jag vill gärna använda denna ingång oftare och behöver en smidig lösning, önskemål att ha en smidig cylinderlås.

Jag ser följande scenarier just nu:

1) Behåller allt som det är idag fast försöker optimera med slutblecken så låsen låser smidiga igen (fast jag har ingen cylinderlås sen, då det inte finns för 40C)
2) byter till ytterdörr låshus och behöver borrar genom eternitskiva?
3) Byter ut dörren/helt helt till en ny dörr.

Vad skulle ni ha gjort, några smarta inspel!
Tack

Om du har ett extralås i dörren så använd det som lås framförallt om det är ett cylinderlås, det går bra att använda ett extra cylinderlås och endast använda 40C till trycket för en igenhållande funktion.
Annars kan du göra en borrmall och göra om urtaget för 40C så ett cylinderlås passar, det är inga problem att borra igenom en eternitplatta med en vanlig hålsåg (42-44mm), det krävs ett annat slutbleck samt täckskyltar.

På kulturskyddade hus är det vanligt att komplittera med ett extralås men annars brukar jag göra om så ett modernt cylinderlås passar men nu hade du redan ett extralås som eventuellt går att använda.

• Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Tack @123abc det låter som en smart ide, jag vill jag då gärna byta ut behöret för 40C låset också, så det det känns lite mer modern.

Överlåset är inget cylinderlos, FAS 307, denna skulle jag gärna vilja byta ut isf, vad är den bästa och prisvärda möjligheten här då.

Bifogar bilder från FAS307 och 40C låset.

• Nyckel i lås, röd nyckelring, slitna metallytor, Yale-lås på blå dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten silverfärgad dörrhandtag på blå dörr med nyckel i låset.
    Skapa konto
Och för att förtydliga min fråga här igen (@123abc): finns det ett extralåshus som kan förses med en cylinder för utsidan dörren och ett vred på insidan?) och som passar u urtaget från FAS307?

Nja en ASSA 8788 stämmer hyfsat bra och med en vredcylinder 13 på insidan så får du ett vred.
Det går även att göra om så man kan använda ett modullåshus om så önskas och då kan du använda ett vanligt vred om du så vill men det arbetet är ungefär samma som att byta ut 40C mot ett modullåshus.
Monteringsanvisning för dörrmodul, tekniska ritningar, mått, instruktioner, ASSA ABLOY logotyp, gråskalor, ikoner.
Skapa konto

Teknisk ritning av en låsdel, visar måtten och vecklinjer för montering.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Säkert inte konform med försäkringar att ha modullåshus med vred på 40C och extralås med vred inne. Tror jag satsar på byter till 8788 + cylinder + vred samt vanligt moduslås med nyckel och kan låsa den vid t.ex. längre resor.

Tack som vanligt 🙌 @123abc

Beror på om du har krav på låsning av utrymmet.
Vid högre klassningar (kl3 och högre) så ska det vara låscylinder från båda håll.
Om du t.ex har ett företag skrivet på adressen så kan de krävas kl3 utan att du har några större värden.

ASSA 2002 (entre) har både vred och låscylinder på insidan så det blir valfritt om man vill låsa enligt kl3 eller inte och det kan du ersätta 40C med.

Gör det du tycker är enklast och du tycker fungera mest som det du vill uppnå, lås ska vara enkla att använda.
Om du funderar på att byta 40C till ett cylinderlås (modullås) så kan du låta 307 (motsvarar ASSA 309) sitta kvar och använda den endast vid behov om låset fungera bra.
Däremot så ser kolven ut att inte vara i botten på bild vilket kan tyda på problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.