Hej,

Står i begrepp att göra en insats i min krypgrund för att åtgärda mindre mikrobiell påväxt på trossbottenbrädorna (se bild) som noterades av Anticimex. Tänker mig avfuktare med tillhörande åtgärder men funderar, och efter att ha läst här, på att byta ut läkten som verkar vara av tryckt virke. Som jag förstår det kan det orsaka luktproblem och annat. Just nu har stugan endast normal ”sommarstugelukt” 😁 men det kan alltid bli bättre. Sambon har en stuga med betydligt värre lukt och mer långgågna problem och jag vill förebygga att hamna där.

Min fråga: är det värt att byta läkten av den anledningen? En hel del mek med att ligga där under och krångla med läkten och få loss den och in med ny.

• Krypgrund med trossbottenbrädor och kablage, delvis mörkt. Visar detaljer kring potentiell mikrobiell påväxt och användning av tryckt virke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ACME
Nej. Med en fungerande ventilation i grunden skulle jag tolka det mer som utomhus och tror inte att det ger mer lukt än en altan.

R Robert N skrev:
Hej,

Står i begrepp att göra en insats i min krypgrund för att åtgärda mindre mikrobiell påväxt på trossbottenbrädorna (se bild) som noterades av Anticimex. Tänker mig avfuktare med tillhörande åtgärder men funderar, och efter att ha läst här, på att byta ut läkten som verkar vara av tryckt virke. Som jag förstår det kan det orsaka luktproblem och annat. Just nu har stugan endast normal ”sommarstugelukt” 😁 men det kan alltid bli bättre. Sambon har en stuga med betydligt värre lukt och mer långgågna problem och jag vill förebygga att hamna där.

Min fråga: är det värt att byta läkten av den anledningen? En hel del mek med att ligga där under och krångla med läkten och få loss den och in med ny.
Googla på begreppet klorfenol så finns mycket information och svar att ta del av. Det är alldeles för mycket information att skriva ut här så denna vägen är den bästa för att inhämta kunskap om klorfenoler och luktande kloranisoler i krypgrund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.