Byggahus.se

Byta träbalk mot stål.

1. H
    Medlem Nivå 3
    Ska laga en stuga där avxäxlingen av en vägg är 4m lång och består idag av två ihopsatta träbalkar på c:a 180mm höjd och 25mm tjocka (har inte kunnat mäta exakt ännu), summa 180mm höjd och 50mm tjocka tillsammans.

Nu har det ruttnat och ska bytas och då tänkte jag en VKR eller KKKr eller kanske IPE balk istället.

Skulle föredra fyrkantprofil framför IPE om det inte blir större skillnad i balktyngd/meter vid samma belastning.
    Vet ej heller skillnad på VKR-KKR tx, eller hur man räknar om. :(

Kan berätta att detta är avslut på en papptak som ej är byggd för tegel som takbelastning.
    Fast jag planerar att kolla upp stolarna och kanske byta till 21 mm råspont istället för 17mm som finns nu. (behöver ändå byta det mesta träet i taket).

Jag är en händig lekman som aldrig lagt tak tidigare..http://www.byggahus.se/images/smilies/blushing.gif

PS:
    Här är en textad ritning på stugan så ni får en hum om upplägget:
    __ ________________
    __| - - - - - -| - - - - -|
    __|............|___ __| _ _
    |- - I - 4m - -___ __| - - |
    |- -i - - - - - |- - - - - | ~4,6m
    |__|______|______| _ _|

Den punkterade linjen över 4:an (4m lång)är där jag vill ersätta träbalken mot stål (eller aluminium om det funkar bättre).
    Basen på takstolarna är c:a 4,6m. (tyvärr måste jag ha en massa xtra-streck för att melanslagen inte ska försvinna )
    Den streckade linjen under fyran är takåsen/bärlinan tror jag det heter på fackspråk. Huset har byggts ut i linjen ovanför fyran med en plattare del och i skarven har det läck in.
    DS.

MVH

Redigerat 11 maj 2010 03:15
balk ipe kkr tak vkr