Byggahus.se

Byta till slutet expansionskärl i hus från år 1860, storlek? inkoppling?

2k läst  61 svar

1. J
    Medlem Nivå 7
  2. J
    Medlem · Nivå 7
    Den blir bra, sätt då avtappningen närmast mot kärlet så kan du tappa av det i framtiden utan att tömma systemet, för du har ju andra avtappningsmöjligheter vad jag förstår

• Laddar…
  3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Tänk på att köpa ventilen i samma dimension som expansionskärlets anslutning.

Och det är en fördel att du inte gängar ventilen direkt på kärlet. Ha någon form av löstagbar koppling på vägen mellan kärl och ventil för att underlätta eventuellt byte av kärlet i framtiden.

Exempelvis drar du upp en rörsnutt med klämringskopplingar mellan kärl och ventil eller så kan du använda dig av en unionskoppling. (y)

• Laddar…
  4. D
    Medlem · Nivå 18
    Det är standard att använda 22mm kopparrör till det, men det behöver det inte vara till expansionskärlet, till övertrycksventilen vill man dock inte strypa för mycket. .

5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Standard är att använda samma storlek på röret som det är på gängan, det gäller både till EXP och SÄK! (y)

Följer man den enkla regeln gör inte fel.

6. D
    Medlem · Nivå 18
    Ja, jag sa ju att det är standard, men det är inte motiverat.

7. J
    Medlem Nivå 7
    Tack för alla tips, snälla, kan någon av göra en liten skiss på montaget med expkärl, rör, ventil med avtappning, ventilpaket mm? jag får inte ihop det i mitt huvud :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

8. J
    Medlem Nivå 7
    Jag tar och beställer hem exp kärl 80L och ventilpaket och 2,5m 22mm hårt kopparrör till att börja med, ser inte på bilderna i katalogen i katalogen hur allt ser och hur det ska monteras. Stödhylsa verkar inte behövas på hårda kopparrör med 1mm tjocklek?

9. J
    Medlem · Nivå 7
    Kanske det här kan ge någon vägledning, bara lite enkelt

• Laddar…
  10. J
    Medlem Nivå 7
    Tack
    Sitter ventilpaket direkt på kärlet?

11. J
    Medlem · Nivå 7
    Ursäkta ventilpaket , kanske någon fel uppfattning från mig, menar du ett rör med massa hål i och där du ska ha en manometer, annars en länk till på vad du tänker

12. J
    Medlem Nivå 7
  13. J
    Medlem · Nivå 7
    Dom delarna ska sitta på röret före avstängningen, kan sitta var som helst där det passar. den med rött är en säkerhetsventil
    1,5 bar och det kanske finns en sådan redan på systemet, ska vara en en, men går att ha flera om man tycker det . luftvenilen ska sitta på högsta punkten och den gör inte någon nytta om den sitter lågt

• Laddar…
  14. J
    Medlem Nivå 7
    Gamla rörkopplingen på bild i inlägg #24, sitter stenhård, nåt knep att få loss gammal rörgänga med lin? Har provat med rostlösning.....

15. J
    Medlem · Nivå 7
    Säkert lin och linolja, då sitter det bergfast , enda chansen att lossa är med """ varma nyckeln "" gas eller gasolbrännare så det blir riktigt varmt, ryker och osar urk. lin och olja koksar och går att lossa med en större polygrip

• Laddar…