Hej!
Är intresserad av tak till vårt hus som är "lätt". Förslagsvis kopparplåt, rostfritt eller klickplåt.
Kom gärna med förslag på lättare (än dagens betongpannor) tak som håller sålänge som vi. (är 35 resp 33 år).
Bakgrund:
Har ett typiskt 50-tals hus med källare där halva vinden är inredd.
Då man har kapat av diagonalerna i det självbärande fackverket och ersatt med vertikala balkar är det något underdimensionerat.
Nuvarande tak har betongpannor, dålig isolering, uppskattningsvis 10 cm mineralull.
Troligen därför balkarna har hållt sedan 1962. Inga större snölaster då de troligen smälte i kombination med att jag bor i snözon 1.5.
Men för att inte utmana ödet så vill vi byta till något lättare tak när det väl blir dags för takbyte.
Då vill jag gärna byta ut taket till förslagsvis kopparplåttak/rostfritt och sedan vet man att taket håller sålänge vi lever i kombination med att plåttak väger väl 3 kg /m2 till betongpannornas 30 kg /m2.
Är intresserad av tak till vårt hus som är "lätt". Förslagsvis kopparplåt, rostfritt eller klickplåt.
Kom gärna med förslag på lättare (än dagens betongpannor) tak som håller sålänge som vi. (är 35 resp 33 år).
Bakgrund:
Har ett typiskt 50-tals hus med källare där halva vinden är inredd.
Då man har kapat av diagonalerna i det självbärande fackverket och ersatt med vertikala balkar är det något underdimensionerat.
Nuvarande tak har betongpannor, dålig isolering, uppskattningsvis 10 cm mineralull.
Troligen därför balkarna har hållt sedan 1962. Inga större snölaster då de troligen smälte i kombination med att jag bor i snözon 1.5.
Men för att inte utmana ödet så vill vi byta till något lättare tak när det väl blir dags för takbyte.
Då vill jag gärna byta ut taket till förslagsvis kopparplåttak/rostfritt och sedan vet man att taket håller sålänge vi lever i kombination med att plåttak väger väl 3 kg /m2 till betongpannornas 30 kg /m2.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du har ett enkelt tak utan alltför många genomföringar är bandtäckning med plåt av bra kvalitet ett ekonomiskt alternativ med låga årskostnader. Rheinzink kallas ett plåtmaterial som är betydligt billigare än kopparplåt men som har en väl så lång potentiell livslängd. Plastbelagd galvad plåt och vanlig galvad plåt håller länge om den underhålls, men kräver alltså underhåll.
Däremot köper jag inte riktigt ditt resonemang om ett lätt tak för att takstolarna är försvagade. Det kan vara bra att tänka på att snözonsindelningen täcker in rätt extrema 50-årsvariationer. Sedan 1950-talet har snözonskartorna successivt ritats om på förekommen anledning. Takformen och taklutningen har också betydelse för hur man räknar fram snölasten. Snölast kommer alltid att vara den största lastfaktorn. Om du mäter upp dina takstolar kan du få lite synpunkter på behovet av ev åtgärder.
Däremot köper jag inte riktigt ditt resonemang om ett lätt tak för att takstolarna är försvagade. Det kan vara bra att tänka på att snözonsindelningen täcker in rätt extrema 50-årsvariationer. Sedan 1950-talet har snözonskartorna successivt ritats om på förekommen anledning. Takformen och taklutningen har också betydelse för hur man räknar fram snölasten. Snölast kommer alltid att vara den största lastfaktorn. Om du mäter upp dina takstolar kan du få lite synpunkter på behovet av ev åtgärder.
Tack för tipset om Rheinzink!J justusandersson skrev:
Skummade lite på ämnet, verkar vara rikigt intressant så jag kommer spåna vidare på det.
Enda genomföringen är murstocken som är i mitten av huset.
Mitt tak:
Sadeltak med 30 graders lutning.
Takstolarnas över och underarm är 120x45 mm
Underarmarna är 7830mm långa
W fackverk 90x20 mm
Där vinden är inredd, (V.g. se bifogad bild) har man kapat "A" och "B" och ersatt med vertikal balk. (Röd färg).
Avståndet mellan nock och horisontell balk är ca. 1750 mm.
EDIT:
Dagens betongpannor har hängt med sedan 1994. Tätt och torrt än så länge.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När jag skriver underhåll av gakvad plåt så menar jag att den kan behöva målas efter ett tag. Man kan inte utgå från att den håller i evigheter. Koppar är känsligt i vissa delar av landet och dessutom dyrt. Enda nackdelen med Rheinzink är att den kräver minst ca 12° temperatur vid läggningen.
Jag tycker man ska räkna med 40 år som en realistisk livslängd på betongpannor.
Om den röda stolpen även finns på den sida av takstolen där man tagit bort diagonalstängerna skulle jag inte oroa mig alltför mycket.
Jag tycker man ska räkna med 40 år som en realistisk livslängd på betongpannor.
Om den röda stolpen även finns på den sida av takstolen där man tagit bort diagonalstängerna skulle jag inte oroa mig alltför mycket.
Haha! Sant!J jannebmw skrev:
Dock inte för att peka på någon folkgrupp, men koppar är onekerligen stöldbegärligt!
En bild till för att göra det ännu tydligareJ justusandersson skrev:
Klicka här för att svara