Ska byta till en dimmer från schnider..men får det inte att fungera.. hur ska jag koppla? Närbild på elinstallation och kablar i en väggdosa där en dimmer från Schneider ska kopplas in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är väldigt knapphändigt med information här. Vad vill du har för svar? Dimmern behöver fas, tändtråd och nolla. Har du identifierat dessa ledare? På vilket sätt fungerar det inte? Hur har du kopplat?

Jag gissar att du har satt fasledarna på varsin L-plint på dimmern, för det är något som inte fungerar. Dimmern stöder trappkoppling, precis som din strömbrytare, men terminalerna är dumt märkta, tvärtom jämfört med strömbrytaren.

Den ena av de bruna har fas 230 V men när jag kopplar den och den andra bruna tillsammans så händer inget, svart på N ?

Så här ska den kopplas.

Kopplingsschema för dimmerinstallation med markeringar för fas, nolla och tändtråd i ett eluttag.
Skapa konto

Du säger att den ena bruna är fas. Jag håller med och lägger till att även den andra bruna är en fas. Detta ser man genom att den är vidarekopplad neråt troligen till uttag, för man ser en blå ledare som också är vidarekopplad. Man kan med tillräckligt säkerhet säga att detta är fas och nolla.

Vad är då svart? Jo, tändtråd. Den ska inte kopplas till N på dimmern utan till symbolen med en sinusvåg med en pil igenom.

Fasledarna bör du skarva i en toppklämma liknande den man skymtar för neutralledaren. Terminalerna på dimmern tillåter inte alltid två ledare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack, ska prova imorgon bitti.
För att va säker så kopplar jag in på två ställen..
Svart till sinusvåg
Skarvar de två bruna och kopplar en brun från skarven till en av L-symbolen.. antar att inte spelar nån roll vilken..

K
M Morgan Ternow skrev:
Svart till sinusvåg
Skarvar de två bruna och kopplar en brun från skarven till en av L-symbolen.. antar att inte spelar nån roll vilken..
Dimmern behöver en nolla/neutral. Glöm inte det. Verkar finnas lättillgäng i dosan.

Om du nu backar ett steg, och tittar på hur den gamla brytaren var inkopplad, ser du då att du har 2 bruna ledare till "L" (live), en utgående svart ledare (vid ena pilen) och att det inte någonstans står "N" (neutral) och att du inte ser röken av en blå ledare i närheten av brytaren? Vad säger det dig, nu när du har fått hjälp av Bo?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Morgan Ternow skrev:
Ska byta till en dimmer från schnider..men får det inte att fungera.. hur ska jag koppla? [bild]
Svart tändtråd, brun fas, har du nolla i dosa?

J J-banan skrev:
Svart tändtråd, brun fas, har du nolla i dosa?
Nej, det satt ingen nolla i den brytare som satt där. Men det ligger en blå i dosan bakom med snabbklämma. Ska jag dra nolla därifrån till på dimmern?

M Morgan Ternow skrev:
Nej, det satt ingen nolla i den brytare som satt där. Men det ligger en blå i dosan bakom med snabbklämma. Ska jag dra nolla därifrån till på dimmern?
Eller så tar du från lampan. Om du har blå och svart FQ hemma så använder du tändtråden som dragtråd för att dra neutral och ny tändråd till dimmern

K
M Morgan Ternow skrev:
Det är den enklaste lösningen. 10cm blå FK/EK så är det klart. Finns plats i toppklämman, ser det ut som.

Du får ursäkta om jag och andra framstår som dryga. Syftet är gott. Istället för att du får hjälp att installera en dimmer, får du förhoppningsvis hjälp så du slipper fråga nästa gång du ska byta en brytare, dimmer, etc

• Närbild av elkabelinstallation med blå och vita kablar i en vit vägguttagsbox.
    Skapa konto
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
M Morgan Ternow skrev:
Man provar aldrig någonting när det gäller elinstallation. Man tar reda på hur det ska vara och kopplar rätt från början. En felkoppling när man provar man bli ödesdiger. Eftersom det är du som är ansvarig för anläggningen så ligger det i ditt intresse av att förstå vad som är rätt här, för allas säkerhet.
M Morgan Ternow skrev:
Man kopplar aldrig något till "två ställen". Ingen vet vilka två ställen du menar.
M Morgan Ternow skrev:
Svart till sinusvåg
Svart tändtråd till sinusvåg. Man kopplar aldrig "svart" någonstans. Tändtråden kan ha en helt annan färg hos dem som senare läser denna tråd.
M Morgan Ternow skrev:
Rätt, koppla till någon av L-terminalerna. Dimmer har en strömbrytare internt som fungerar precis som din gamla trappbrytare, den växlar sinusterminalen mellan de två L-terminalerna för att stöda trappkoppling. Det är många som går vilse här då märkningen är långt ifrån uppenbar.
M Morgan Ternow skrev:
Ja. Dimmer säger att den inte behöver en nolla, men med dagens LED ökar chansen att dimringen faktiskt fungerar om du ansluter en nolla. Du behöver dock köpa en 10-metersrulle blå FK på Clas :)

Så med detta sagt bör du ha en fungerande dimmer nu.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Hej ala o stort tack.. Jag hade en rulle hemma så när jag kopplade in blå nolla funkade allt..toppen.. o lite klokare har jag blitt 👍😀

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Dimmern behöver en nolla/neutral. Glöm inte det. Verkar finnas lättillgäng i dosan.

Om du nu backar ett steg, och tittar på hur den gamla brytaren var inkopplad, ser du då att du har 2 bruna ledare till "L" (live), en utgående svart ledare (vid ena pilen) och att det inte någonstans står "N" (neutral) och att du inte ser röken av en blå ledare i närheten av brytaren? Vad säger det dig, nu när du har fått hjälp av Bo?
Den dimmern behöver inte nolla

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är väldigt knapphändigt med information här. Vad vill du har för svar? Dimmern behöver fas, tändtråd och nolla. Har du identifierat dessa ledare? På vilket sätt fungerar det inte? Hur har du kopplat?

Jag gissar att du har satt fasledarna på varsin L-plint på dimmern, för det är något som inte fungerar. Dimmern stöder trappkoppling, precis som din strömbrytare, men terminalerna är dumt märkta, tvärtom jämfört med strömbrytaren.
Den behöver inte nolla 👍

G GoGetLost skrev:
Den behöver inte nolla 👍
Och du har inte läst tråden... :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.