5 154 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Byta till bättre och energisnålare varmvattenberedare
Behöver hjälp för att hitta den bästa och energisnålaste varmvattenberedaren.
Har idag en Termo 250 l som drar enormt med el,har en cirkulationspump påkopplad för att jag ska få upp varmvattnet på övanvåningen lite fortare(stänger jag av den blir vattnet inte varmt nog)och jag har märkt att när den är på så drar det precis dubbelt så mycket el per dygn.
Så min fråga är vilken varmvattenberedaren är energisnålast och bäst och dessutom inte behöver en cirkulationspump för att varmvattnet ska orka ut på alla ställen?
Har kollat på en Nibe Compact 300-CU Steatit någon som har erfarenhet av den?
https://www.polarpumpen.se/vvs/varmvattenberedare/varumarken/nibe/nibe-compact-300-cu-steatit
Niclas
Har idag en Termo 250 l som drar enormt med el,har en cirkulationspump påkopplad för att jag ska få upp varmvattnet på övanvåningen lite fortare(stänger jag av den blir vattnet inte varmt nog)och jag har märkt att när den är på så drar det precis dubbelt så mycket el per dygn.
Så min fråga är vilken varmvattenberedaren är energisnålast och bäst och dessutom inte behöver en cirkulationspump för att varmvattnet ska orka ut på alla ställen?
Har kollat på en Nibe Compact 300-CU Steatit någon som har erfarenhet av den?
https://www.polarpumpen.se/vvs/varmvattenberedare/varumarken/nibe/nibe-compact-300-cu-steatit
Niclas
Det vet jag,men eftersom jag måste ha en cirkulationspump som går hela tiden på den jag har idag för att jag ska få upp varmvattnet så tänkte jag att det är dags att byta beredaren till en som orkar.
Det är ju trotts allt olika energiklasser på beredare.
Men jag kanske tänker fel?
Skall tilläggas att det är bara till duschen och kranarna som jag använder varmvattnet till,har direktverkande el-element
Det är ju trotts allt olika energiklasser på beredare.
Men jag kanske tänker fel?
Skall tilläggas att det är bara till duschen och kranarna som jag använder varmvattnet till,har direktverkande el-element
Precis som etompau skriver så spelar det ingen roll om beredaren är ny eller gammal. Det kostar lika mycket att värma upp en liter vatten oavsett. Det som kan göra en ytterst liten skillnad är att den nya kanske är lite bättre isolerad.
Då tror jag du hellre ska se över hur din vvc-ledning är dragen och hur väl isolerad den är. Samt kolla hur mycket själva pumpen förbrukar.
Då tror jag du hellre ska se över hur din vvc-ledning är dragen och hur väl isolerad den är. Samt kolla hur mycket själva pumpen förbrukar.
Ja konstigt är det för när jag stänger av pumpen i exakt ett dygn och mäter av elförbrukningen och sen slår på i ett dygn så visar det sig att jag förbrukar precis dubbelt så mycket el.
Men grejen är att när den är avstängd så blir vattnet inte varmt nog för att duscha,spelar ingen roll hur länge man spolar.
Det där med backventil på pumpen verkar intressant hur kollar man det?
Men grejen är att när den är avstängd så blir vattnet inte varmt nog för att duscha,spelar ingen roll hur länge man spolar.
Det ska sitta en backventil på vvc-ledningen innan den ansluter till varmvattenberedaren. Ofta sitter den placerad i anslutning till pumpen (före eller efter). Om denna saknas eller har kärvat fast i öppet läge, så kan kallvatten gå bakvägen ut i vvc-ledningen när pumpen står still.N Nicko35 skrev:Ja konstigt är det för när jag stänger av pumpen i exakt ett dygn och mäter av elförbrukningen och sen slår på i ett dygn så visar det sig att jag förbrukar precis dubbelt så mycket el.
Lägg gärna ut några bilder på hur det är kopplat.
Om du får en hög förbrukning när pumpen går, så har du antagligen stora värmeförluster i vvc-ledningen.
Hur mäter du elförbrukningen? Separat mätare på beredaren? Ingår pumpen i mätningen? Hur stor är förbrukningen?
Beredaren förbrukar bara el när termostaten slår till, så du måste mäta under en längre tid för att det ska bli rättvisande. T ex under några dygn när ni har en normal förbrukning av varmvatten.
Hur mäter du elförbrukningen? Separat mätare på beredaren? Ingår pumpen i mätningen? Hur stor är förbrukningen?
Beredaren förbrukar bara el när termostaten slår till, så du måste mäta under en längre tid för att det ska bli rättvisande. T ex under några dygn när ni har en normal förbrukning av varmvatten.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Tänker ändå att ledningen går inomhus i +22, så denna bör inte kyla av så otroligt mycket än om den är oisolerad.
Men tror att när pumpen går så händer nåt, alt med denna backventil eller dyligt
Men tror att när pumpen går så händer nåt, alt med denna backventil eller dyligt
Har sett nu under ca tre veckor när jag satt timer på pumpen att förbrukningen är ca 35% lägre än motsvarande period förra månaden.
Alla element avstängda även luft luftvärmepumpen så nog är det något med värmeberedaren/pumpen alltid.
Huset är stort ca 340m2 med källaren inräknad,min teori är att när pumpen skickar ut varmvatten i ett stort rörsystem så blir det som ett stort element som hela tiden är på.
Skulle mer än gärna plocka bort pumpen om man bara fick ut tillräckligt med varmvatten lite därför jag är inne på att byta beredaren.
Har det någon betydelse om beredaren är kopplad till 220 eller 400w ?
Alla element avstängda även luft luftvärmepumpen så nog är det något med värmeberedaren/pumpen alltid.
Huset är stort ca 340m2 med källaren inräknad,min teori är att när pumpen skickar ut varmvatten i ett stort rörsystem så blir det som ett stort element som hela tiden är på.
Skulle mer än gärna plocka bort pumpen om man bara fick ut tillräckligt med varmvatten lite därför jag är inne på att byta beredaren.
Att bara byta beredare kommer inte att göra någon skillnad. Varmvattnet transporteras inte av pumpen i första hand. Den ser bara till att cirkulera så att man inte behöver spola så länge för att få fram varmvattnet.N Nicko35 skrev:Har sett nu under ca tre veckor när jag satt timer på pumpen att förbrukningen är ca 35% lägre än motsvarande period förra månaden.
230V eller 400V har heller ingen skillnad, förutom att den med 400V troligen har högre effekt och värmer vattnet fortare. Kostnaden för uppvärmning är den samma.
Är dina rör oisolerade så stämmer det att de blir som en radiator. Under vintern gör detta oftast inget, för värmen är ju huset till godo (om de är inomhus och inte i en krypgrund eller liknande). Men på sommaren värmer de huset i onödan.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Byta lysrör till Led
Belysning -
Byta till 12mm från 8mm för bättre vattenflöde?
Vatten & Avlopp -
Byta reduceringsventil till gasolflaska för bättre effekt?
Altan & Uteplats -
Byta till en gammal vedpanna fast med bättre verkningsgrad?
Ved, Pellets, Flis