Hej.
Ska byta termostat till golvvärme, men har lite utmaning tyda kopplingsschemat då skiljer sig från den tidigare modellen.
Har 6 kablar i den nuvarande - kopplade enligt två första bilderna.
Bild 3 / sista bilden är hur den nya termostaten ser ut, viken är en schneider exxact (https://www.se.com/se/sv/product/WD...lected-node-id=12144329882#pdp-documents-show)
min tanke är att de blåa kopplas till N och de bruna till L och de kopparfärgade till 10(4)A. Är ni överens i det?
Tusen tack
-
-
21 sep 2021 12:09 #2
Hur har du kommit fram till att den inköpta termostaten passar som ersättning för den gamla?
Det verkar som du har en golvsensor, ansluten till vänster om de kopparfärgade kablarna, hur har du tänkt omkring detta? -
21 sep 2021 13:40 #3
Inser såklart ett dåligt svar, men är osäker på hur man vet vilken som passar. Trodde nog merparten var kompatibla.
Vad medför golvsensorn, och hur bör jag tänka kring detta?
Tack -
21 sep 2021 13:44 #4
Jag skulle starkt avråda att du använder den nya inköpta termostaten. Spec. säger bla att den är för 24 V.
Du bör köpa en likvärdig termostat för golvvärme, då med ingång för golvsensor.
Vilket fabrikat/typnummer har den gamla termostaten? Börja med att kolla detta och se vad som finns för ersättningsgrejor.- Laddar…
-
21 sep 2021 21:05 #5
Tack. I hear you
Men är osäker på hur jag identifierar kompatibiliteten.. såhär ser nuvarande ut på baksidan. Tack för att du har tålamod -
Medlem · Uppland · 4 935 inlägg 21 sep 2021 21:5021 sep 2021 21:50 #6
Den du har är märkt 12 A 230V, men du måste veta någorlunda väl hur mycket din golvvärme drar. Dessutom, om det inte lätt går att byta sensorn i golvet, så måste den nuvarande sensorn ha samma värde som den nya termostaten vill ha. Går kanske att lista ut m.h.a sifferserierna, som finns på din enhet.
-
22 sep 2021 06:51 #7
Det där är någon termostat from Ebeco. Jag har en likadan till mitt badrum som byggdes 2010. Jag tror det är en EB Therm 50. Tyvärr verkar de inte använda samma golvgivare i sina nuvarande termostater. I varje fall inte om man ska tro tabellerna för förväntat motstånd på golvgivaren vid olika temperatur. Alla är dock 10 kOhm vid 25 grader, men kontrollmät din givare och kolla.
Den gamla borde följa detta om det verkligen är en EB Therm 50 som jag tror.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Deras nuvarande termostater följer denna:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Har golvvärmen installerats enligt anvisningar ska givaren vara installerad i slang och gå att byta ut. Om inte får du försöka hitta en termostat som fungerar med din golvgivare.
Fast när jag kikar mer i manualerna blir jag osäker. Det verkar som att både den gamla och deras nuvarande termostater har samma E-nummer på givarkabel: E 85 816 71. Och i så fall borde de ju vara samma, och du kan byta till någon av Ebecos nuvarande termostater. -
-
22 sep 2021 08:29 #9
Ah grymt! Tusen tack.jag tror att jag börjar förstå…
Men har två frågor:
1) finns det något sätt att mäta för att veta med säkerhet vilken givare man har?
2) som jag förstår det ska jag leta efter nägon med standard-temp på 10kOhm? Hur viktigt är det att alla andra skalor på temperatur har rätt tryck? Ex har jag hittat nedan termostat - är även den kompatibel?
https://golvvarmebutiken.se/PartnerFiles/Golvvaermebutiken/resources/termostat-laxvik-manual.pdf -
22 sep 2021 08:33 #10
2. Termostaten du länkar till kan hanterar olika resistansvärde på sensorn. Stor sannolikhet att den kommer att fungera.- Laddar…
-
22 sep 2021 08:48 #11
-
24 sep 2021 22:04 #12
Tack för utförligt svar.
jag har nu mätt från golvgivaren, och får ett värde på c 11.5kOhm. Som jag förstår det går det att ställa in termostaten efter detta värde - vilket jag nu gjort.
Det till trots så får jag inte termostaten att fungeraAllt lyser / ser ut som det ska, men temperaturen på golvet tycks inte ändras. Blir frustrerad.
Kan det vara så att det inte går att gå från en analog till en digital termostat? Finns det andra saker jag kan kontrollera eller är det helt enkelt så att denna termostat inte är kompatibel?
Tusen tack -
24 sep 2021 22:24 #13
Vad menar du med att du ställt den på 11,5 kOhm? Om du kunde välja sensormotstånd själv och valde 11,5k betyder det att du säger åt termostaten att golvet är 25 grader. Så om du inte samtidigt ber den att värma upp över det lär det inte hända så mycket. Ställ in den på 10 kOhm och sätt temperaturen på 25 grader. Låt systemet vara igång 2 timmar och mät sen motståndet igen. (Det bör ha närmat sig 10kOhm. )
-
24 sep 2021 22:31 #14
-
24 sep 2021 22:39 #15
Du ska också se till att den sitter i läge F. Alltså reglering efter endast golvgivare (om du inte har termostaten i samma rum som golvvärmen och vill styra den utifrån rumstemperatur.
Hur ser termostaten ut när den är inkopplad? Kommer du åt att mäta spänning på utgångarna till värmeslingan?
Vet du att värmeslingan är hel? Kan du mäta motståndet över den också?