Hej! Vi har en termostat till vår vattenburna golvvärme som finns i hela huset. Så även i badrummet. Men denna termostaten verkar glappa? Vet inte om dom kan göra det eller om det är vanligt att dom går sönder? Men indikatorn som visar om den ger värme blinkar mest och ställer man tex in den på 25 grader när golvet är kallt så lyser den inte utan man behöver höja till 30 grader. Och efter ett dygn så har den slocknat sen igen.

Men jag funderar på om man ska köpa en ny bara och koppla in. Kan jag köpa lite vad som? Eller behöver den vara identisk. Av bilderna så förstår jag det som att något med den är 24v. Vilket andra också verkar vara när man googlar efter en ny. Ber i förväg ursäkt för min totala okunskap i ämnet 😃 // Johan

• Termostat för vattenburen golvvärme, märkt "Energi Jägarna", med en skruvmejsel i handen, sedd ovanifrån i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen termostat med kretskort och lysdiod, markerad med siffrorna 4421.
    Skapa konto
  • Närbild av en öppen termostat till golvvärmesystemet, visar kretskort med komponenter och en lysande röd lampa.
    Skapa konto
  • Närbild av inre komponenterna på en golvvärmetermostat med en röd lysdiod och märkt "WAT WFHT 24V BAS ANC P-2193".
    Skapa konto
Dessa termostater brukar hålla länge, små strömmar och inget mekaniskt relä som kan gå sönder.

Har du systematiskt felsökt och kolla beteendet på termostaten? Om du bortser från temp.angivelsen på ratten, kan märka om den reglerar tempen i golvet någorlunda korrekt eller ser du aldrig att den växlar mellan värme på/värme av/värme på?

• Gilla
johan.eriksson84
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.