K
Hej!

Jag ska ersätta brytare, ram och termostaten till golvvärmen i vår hall, men behöver lite hjälp. Kan ingenting om termostater eller golvvärme.

Jag är osäker på vad jag kan byta till. Det är inte skitviktigt att den jag byter till passar i en Elko RS-ram (vilket jag kommer att ha). Jag kan byta till ram med 2 fack och sätta termostaten under. Det är dock viktigt att allt funkar som det ska. 😅

Hur vet jag vilka termostater jag kan ersätta den nuvarande med? Ska byta till en smart rackare som funkar med smart things tänkte jag.

Tack på förhand!

• Väggmonterad brytare och termostat för golvvärme med två knappar och en digital display i vit ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Information om äldre termostater och ersättningsalternativ, inklusive modeller som RAYCHEM SENZ och SENZ WIFI samt givare på 10 kΩ.
Skapa konto

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Ebeco 500 passar perfekt för dig. Tänk på att du måste köpa till ett wifi-kort vilket kan vara lätt att missa. Den kallas "Wifi-ready" vilket många tolkar som att det går att koppla upp den direkt men du behöver alltså ett extra tillbehör. Den passar med din gamla golvgivare och även i Elko RS.
https://www.ebeco.se/produkter/styrning/eb-therm-500

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
S Sthlm_ skrev:
Din t2 har blivit ersatt av bland annat denna om du vill ha wifi. Kompatibel med befintlig givare i golvet.
[länk]
Men 2000kr? Det är fan inte rimligt.
Tillverkningskostnad om typ 50kr?

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
K
Müssli Müssli skrev:
Ebeco 500 passar perfekt för dig. Tänk på att du måste köpa till ett wifi-kort vilket kan vara lätt att missa. Den kallas "Wifi-ready" vilket många tolkar som att det går att koppla upp den direkt men du behöver alltså ett extra tillbehör. Den passar med din gamla golvgivare och även i Elko RS.
[länk]
Lite samma grej här.
Det är helt orimligt vad de tar betalt.
1800kr med ordentlig rabatt var väl iofs inte vidrigt dyrt, men satan vilka marginaler de måste ha.

• Varukorg innehållande termostat Ebeco EB-Therm 500 och Wifi-modul Ebeco EB-Connect WiFi till priset 1 802 kr hos Polarpumpen.
    Skapa konto
S
K Kardan79 skrev:
Men 2000kr? Det är fan inte rimligt.
Tillverkningskostnad om typ 50kr?
Håller med. Saftigt. Jag har efterträdaren till din men dock inte wifi. 1000kr…

K
S Sthlm_ skrev:
Håller med. Saftigt. Jag har efterträdaren till din men dock inte wifi. 1000kr…
Vi använder idag knappt golvvärmen i hallen. Vill ej ha den igång för jämnan pga dyr el och det blir inte av att slå på den när det vore motiverat. Tror att det skulle bli skillnad med en smart termostat, men inte en för 2 000kr...

S
K Kardan79 skrev:
Vi använder idag knappt golvvärmen i hallen. Vill ej ha den igång för jämnan pga dyr el och det blir inte av att slå på den när det vore motiverat. Tror att det skulle bli skillnad med en smart termostat, men inte en för 2 000kr...
Fattar. Jag har programmerat min och kör ett ”händelseläge”. Den är på ett par timmar på morgonen och ett par på kvällen. Funkar rätt bra tycker jag.

K Kardan79 skrev:
Lite samma grej här.
Det är helt orimligt vad de tar betalt.
1800kr med ordentlig rabatt var väl iofs inte vidrigt dyrt, men satan vilka marginaler de måste ha.
Jag håller med, orimligt dyrt.
Jag kan inte hålla det priset till mina kunder så du har ändå ett riktigt bra pris där.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vågar du så finns det smarta kinatermostater till en billigare penning.

K
E EttAnvändarnamn skrev:
Vågar du så finns det smarta kinatermostater till en billigare pepenning.
Det vågade jag inte.
Beställde Ebeco.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.