Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byta termostat elgolvvärme

1. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 7 077 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Hallå allihopa!

Verkar som jag fick en sen julklapp igår då termostaten till golvvärmen i hallen (troligen) lämnade in.. Den har upplevts lite halvkonstig ett tag, den röda lysdioden på termostaten har antytt att golvvärmen varit konstant på trots att golvet varit typ 22-23 grader, och det har tidigare inte varit några problem att få det betydligt varmare... När vi kom hem från en promenad igår så stod reläet och slog till/från så det hördes ett sånt där karakteristiskt mekaniskt relä-ljud... Jag höjde och sänkte lite på vredet och då slutade den... Mätte temperaturen på golvytan och det var 18-19 grader...

Plockade ur termostaten ut väggen och mätte upp spänning på utgången, som slogs av och på när man höjde och sänkte temperaturen.. Jahapp, då är väl värmeslingan paj, tänkte jag. Lossade slingan och mätte upp den till 130,5 ohm.. Jag upptäckte att elektrikern varit duktig och skrivit i botten på dosan när han kopplade in värmen för 8 år sen, 132 ohm. Ok, då är slingan uppenbarligen inte trasig. Provade att koppla in slingan direkt, och mycket riktigt blir golvet varmt... Slingan drar 1,74 A vilket verkar rimma väl med 400 watt som jag har för mig att slingan var på....

Nu till frågorna .. :)

Om man mätt upp givaren enligt bilderna, borde man kunna anta att det är en modell som ska vara 12 kOhm vid 25 grader, eller?

Hittade den här termostaten på Ahlsell som verkar vara relativt modern till ett vettigt pris.. Är det nån som har erfarenhet av den? Har pratat med olika personer om a-collection och det är varierande erfarenheter...
    https://www.ahlsell.se/10/el-1/varm...l-och-styrning/termostater/8580443-0cfb056b/#

2. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    Japp, det slutade på 12,2 ohm vid 24,nånting grader...

Då är det enkelt att köpa vilken random termostat som helst... Har en Devireg Touch i badrummet, men är marginellt sugen på att lägga 1500 spänn på en sån.. Ahlsell-varianten kan man få för 700 spänn ungefär..

3. Bästa svaret

Höghus
    Allvetare · Stockholm · 1 248 inlägg

Höghus

Allvetare
    Jag har en gammal manuell Microtemp termostat över om du vill ha ( MTC-1991 )
    Tror det ska funka din givare.

/Höghus

4. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    Det var ju schysst, men jag såg inte ditt inlägg förens nu.. :D

Och vi får helt enkelt se om a-collection är något att hänga i granen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.