Byggahus.se
Hej.

Har idag ett garage som är ca 6m brett och 9m långt. Med öppen planlösning och öppet till nock utan undertak eller papp. 27° taklutning

W takstolar med bärläkt och pannor rakt på, ingen papp eller råspont. Gammal carport som jag satt på dörrar på.

Jag vill nu få lite mera fritt då det används enbart till gym och jag vill ha lite mera fritt ovanför mig då underramen på takstolen är ivägen vid repklättring och liknande.

Jag har funderingar på att plocka av alla pannor och sedan växla av med limträbalk alternativt byta takstolarna mot saxtakstolar för att få upp underramen.

Spontant tänker jag att med en avväxling måste jag ha en pelare någonstans i mitten för att stötta upp?

Med saxtakstol kan jag sätta de nya takstolarna bredvid de gamla innan jag plockar bort de gamla w stolarna?

Vad blir smidigast? Billigast? Enklast?

Färdig lösning ska bli
Pannor
Bärläkt
Spikläkt
Papp
Råspont
Luft
Isolering
Gles
Takgips

Åsikter? Någon som gjort något liknande och kan tipsa mig om vad som faktiskt blir bäst i slutändan?

Edit: råkade anmäla inlägget istället för redigering
Denna bilden är 3 år gammal, efter detta är den bakre väggen riven och allt är helt rent så det är bara ytterväggarna kvar.

Inre takkonstruktion av ett garage med synliga W-takstolar och bärläkt, öppet till nock, och utan isolering eller undertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fackverkstakstolar lämpar sig dåligt för ombyggnad. De ska ses som kompletta konstruktionselement. Principiellt finns två lösningar. 1) Nockbalk i kombination med antingen nya överramar mellan de befintliga takstolarna eller en förstärkning av de befintliga, 2) Nya takstolar av valfri typ mellan de befintliga. När du är klar med nya takstolar och/eller förstärkning tar du bort diagonalstänger och underram på de befintliga takstolarna men låter överramarna sitta kvar.. Strategivalet beror lite på i vilken snözon garaget finns. Saxtakstolar är egentligen avsedda för större spännvidder.

• Gilla
Leafy
  • Laddar…
Alternativet med att sätta in nya takstolar och sedan plocka bort det gamla är alternativet jag är mest inne på själv. Hade faktiskt inte en tanke på att ens försöka bygga om de gamla av hänvisning till att de var av fackverkstyp, det förstår t.om. jag som ritar stålbalkar till vardags

Är en idé att sätta överarma dikt an med varandra för att sedan plocka bort diagonalarna och dragbalk ett vettigt alternativ? Kanske t.om. spika ihop överarmana för att stävja upp det lite mer?

Jag bor precis på gränsen mellan snözon 2 och snözon 1.5. Ja just nu har vi 40cm snötäcke på taket så nu är det åt det högre hållet t.om.

Om du hade velat öppna upp till nock med full isolering för 18-20 grader vinterhalvåret vad hade du valt för typ av lösning? Vilken takstol eller växla av med nockbalk?

L Leafy skrev:
Hej.

Har idag ett garage som är ca 6m brett och 9m långt. Med öppen planlösning och öppet till nock utan undertak eller papp. 27° taklutning

W takstolar med bärläkt och pannor rakt på, ingen papp eller råspont. Gammal carport som jag satt på dörrar på.

Jag vill nu få lite mera fritt då det används enbart till gym och jag vill ha lite mera fritt ovanför mig då underramen på takstolen är ivägen vid repklättring och liknande.

Jag har funderingar på att plocka av alla pannor och sedan växla av med limträbalk alternativt byta takstolarna mot saxtakstolar för att få upp underramen.

Spontant tänker jag att med en avväxling måste jag ha en pelare någonstans i mitten för att stötta upp?

Med saxtakstol kan jag sätta de nya takstolarna bredvid de gamla innan jag plockar bort de gamla w stolarna?

Vad blir smidigast? Billigast? Enklast?

Färdig lösning ska bli
Pannor
Bärläkt
Spikläkt
Papp
Råspont
Luft
Isolering
Gles
Takgips

Åsikter? Någon som gjort något liknande och kan tipsa mig om vad som faktiskt blir bäst i slutändan?

Edit: råkade anmäla inlägget istället för redigering
Denna bilden är 3 år gammal, efter detta är den bakre väggen riven och allt är helt rent så det är bara ytterväggarna kvar.

[bild]
Det fanns en liknande frågeställning i en annan tråd. Jag hade en idé om hur man kan göra: https://www.byggahus.se/forum/threa...-att-ta-bort-taket.400274/page-5#post-4008146

Med hänsyn till hur det ser ut och hur du vill använda utrymmet skulle jag nog satsa på nya takstolar mitt emellan de gamla. Eftersom du behöver höjden tycker jag inte att det finns något alternativ till att lägga isoleringen i yttertaket. Du kan sätta dit ett diffusionsöppet tätskikt först och sedan isolera underifrån. I snözon 2 kan du göra ganska enkla takstolar som bara består av överramar och hanbjälkar i form av dragstag i stål. 45x220 är väl en lämplig dimension m.h.t. isoleringsmängden. Statiskt är det en överdimensionering.

Jag lyfter denna tråden igen då jag ännu inte gjort något men planerar för fullt iaf och försöker få till en lösning som framförallt fungerar men som även är ekonomiskt försvarbart.

Nu är jag inne på att "bara" växla av 5 av de 8 takstolarna för att då tomt till nock och de sista 3 takstolarna tänkte jag boxa in med undertak och på ena sidan så att jag skapar ett litet rum för förvaring eller liknande.

Så då behöver jag en 6m limträbalk till nockbalk och ett gäng limträbalkar för att skapa nya överramar som läggs mellan de gamla takstolarna och sedan kapar man av underram och diagonalstängerna från de gamla takstolarna och behåller överramarna för extra stabilitet?

Låter det görbart? Vad skulle ni uppskatta att det tar i tid att genomföra och räcker det med att ta upp ett hål i gaveln och skjuta in balken eller bör taket rensas från pannor m.m. när man gör en sån operation?

Hur gick det? Vad valde du att göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.