Byggahus.se

Byta tak utan ställning, rimligt?

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hallå

Jag undrar egentligen bara vad ni andra tycker om att plocka takpannor på en vanlig villa, 1plan, helt utan ställning. Tanken var att där skulle vara några sektioner ställning, men nu blev det helt plötsligt ingen alls.

Är det något fel på mig som inte känner mig bekväm med det här?
    Jobbar f ö i byggbranschen, men lägger aldrig om tak och så vidare.

Mvh,

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hur har du tänkt att lösa det utan ställning?
    Kila upp och ner på en stege eller?

Att hyra en ställning några veckor är väl inte så dyrt.

3. K
    Medlem Nivå 4
    Nej alltså det är inte åt mig. Utan jag skulle hjälpa en vän. Men när jag fick reda på att de inte hade ordnat ställning så vart jag inte så sugen längre..

Men men känner ändå att man svikit lite. Men Jag anser att det är helt orimligt att riva pannor utan ställning.

Jag vill bara veta om det finns folk som gör detta överhuvudtaget utan ställning, för det trodde jag inte..

4. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Jag rev och byggde delar av taket utan ställning med bara stege och vissa delar med ställning. Det är väl upp till var och en? Vill du inte hjälpa till när det inte finns ställning så är ju det ditt val.
    Det är bekvämare och går fortare med ställning men det är inte alltid det funkar. Förr hade man inga ställningar alls så klart det går. Min far har visat mig hur de gamla takläggarna hoppade med stegen, när de inte hade tid att gå ner och flytta den alltså. Det är lite överkurs för mig dock. :)

5. A
    Medlem · Nivå 8
    Jag har gjort det antal gånger. Men stort tak och kraftig takvinkel gör det jobbigare. Har man inte heller tillgång till kranbil som lyfter upp pannorna blir det ännu värre.
    Det går ändå, enligt min erfarenhet, bra att gå på bärläkten. Så taket i sig brukar gå bra att lägga om.
    Men ofta brukar vindskivor, takfotsbräder, och plåtdetaljer bytas i samma veva. Det kan vara ett helsike utan ställning.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Nivå 7
    Det går rätt enkelt att själv bygga en ställning om man har lite reglar liggandes. Bygg några högben som ställs på trädgårdsplattor och lägg plank emellan. Så gjorde vi vid takomläggningen.

7. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Ett normalt villatak är tillräckligt högt för att man inte ska vilja ramla ned från det. Kan inte din vän ordna med säkerheten så både kan och ska du ta tillbaka ditt erbjudande utan dåligt samvete.

• Laddar…
  8. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Om man nu inte har ställning så använd åtminstånde fallskyddssele. Men jag hade inte velat göra ett större takjobb utan ställning. Det är ungefär som att köra bil utan bälte, dvs det går oftast bra ändå.

9. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    För tjugo år sedan så hade jag bytt tak utan ställning, men då var jag "ung och dum".
    Idag är det ställning som gäller, vissa delar gäller även sele. Bytte tak häromåret, då hyrde vi ställning, jag har även köpt en egen fallskyddssele som användes.

Vi monterade en takbrygga vid skorstenen från kaminen och en vid skorstenen från köksfläkten. Längs hela nocken har vi monterat ett nockrör. Allt för att i framtiden kunna jobba säkert på taket.

Jag har gått kursen gällande fallskyddssele och kursen gällande mobila arbetsplattformar (sax-/bomliftar), allt via jobbet.

För några år sedan trillade en i samhället ner från taket/stegen, enplan med källare, han var precis vid takfoten när han trillade, han landade på plattgången. Det tog ca tio minuter innan brandkåren (IVA-bil) kom, när dom anlände var han död. (IVA = I Väntan på Ambulans)
    Sedan finns det personer som knappt får blåmärken när dom trillar på liknande sätt, mycket handlar om hur man slår i backen och hur "stel" man är vid nedslaget.

Edit: vi betalade ca 2500-3000kr för en hel kalendervecka för hyra av lättmetallställning, http://www.brg.nu/webshop/index/76-1-lattmetallstallningar1?oid=853#prodrow_853

Redigerat 1 maj 2015 08:55
  10. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Rent arbetsmässigt är det inga problem på tak med mindre än 30graders takvinkel.

Men sen kan man väl fundera på om det är värt att riskera sin hälsa, för att snåla 5000-10000 i ställningshyra.

Redigerat 1 maj 2015 10:43
  11. 1
    Medlem Nivå 4
    Du sviker inte!

Ingen som tackar dig när du ramlat ned.

12. S
    Anonym
    är ju hundra gånger skönare med ställning också.
    är inte värst roligt å bära matrial på en stege.

för oss yrkesarbetare så kostar det "minst" 40000kr och "högst" 400000kr om vi inte använder ställning om arbetsmiljöverket skulle se detta

• Laddar…
  13. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Du har redan svarat själv på din egna fråga , du är inte sugen på att hjälpa till utan ställning . Känner du dej osäker så ska du defenetift inte göra jobbet .
    Jag skulle aldrig be en vän hjälpa mej med något som är farligt

14. J
    Medlem · Nivå 10
    Man jobbar inte utan ställning!! Vet att många här gör det då det är forum för hemma byggare men riskerna är väldigt stora och att ramla av är inte roligt det räcker med 2 m för att man kan skada sej riktigt illa.

• Laddar…
  15. S
    Anonym
    bara synd att många använder undermålig ställningar