Hejsan!
Jag har tänkt byta strömbrytare och uttag i huset som är byggt -64. Den dragna elen är lika gammal. Jag har fastnat för Schneiders serie exxact. Gillar verkligen utseendet på deras brytare och uttag!
Nu till några frågor.
Byter man ut kopplingsdosorna för att kunna installera en schneider brytare?
Idag sitter det några svarta dosor som är spikade i reglarna.
T.ex. denna strömbrytare går till en taklampa som även kan brytas på en annan plats i rummet så detta är väl en såkallad trappbrytare.
Men hur skall detta kopplas om man byter till en Schneider?
Det är 3 kablar, en svart och 2 blå.
Jag har tänkt byta strömbrytare och uttag i huset som är byggt -64. Den dragna elen är lika gammal. Jag har fastnat för Schneiders serie exxact. Gillar verkligen utseendet på deras brytare och uttag!
Nu till några frågor.
Byter man ut kopplingsdosorna för att kunna installera en schneider brytare?
Idag sitter det några svarta dosor som är spikade i reglarna.
T.ex. denna strömbrytare går till en taklampa som även kan brytas på en annan plats i rummet så detta är väl en såkallad trappbrytare.
Men hur skall detta kopplas om man byter till en Schneider?
Det är 3 kablar, en svart och 2 blå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Man byter inte apparatdosorna (som är dosorna där apparaterna, strömbrytarna, sitter). Kopplingsdosor sitter högre upp på väggen och dem ska du inte in i.
Din föreslagna koppling är fel. De blå ledarna är mellantrådar och den svarta är antingen fas eller tändtråd. Du kopplar svart till L och de blå till varsin pil.
Din föreslagna koppling är fel. De blå ledarna är mellantrådar och den svarta är antingen fas eller tändtråd. Du kopplar svart till L och de blå till varsin pil.
Tack så mycket för ditt svartommib skrev:
Man byter inte apparatdosorna (som är dosorna där apparaterna, strömbrytarna, sitter). Kopplingsdosor sitter högre upp på väggen och dem ska du inte in i.
Då vet jag hur jag ska koppla vid tillfälle!
Tack!
Du kan köpa brytarna med eller utan klor, dom utan klor är något billigare men ska man sedan köpa tilllösa klor och montera dom blir det ingen bra affär. Nått annat som kan vara bra att ha är dosclips typ https://www.elkatalogen.se/produkte...KBvRVBX-VsL9n4tdLIaJ21G-H2wH2UHRoCG0gQAvD_BwE
Dom sitter mycket bra och ska man sätta uttag ska man inte använda bara klor utan även clips för att få ett säkert fastsatt uttag.
Dom sitter mycket bra och ska man sätta uttag ska man inte använda bara klor utan även clips för att få ett säkert fastsatt uttag.
Klicka här för att svara