Har en äldre köksfläkt på landet (Electrolux mod CK470, prod.nr 9424738). Strömställaren, en vippkontakt, har tre lägen, I - 0 - II. Vippkontakten gick sönder i bitar och gick inte att sätta tillbaks. Frågade hos en firma som har service på köksmaskiner och fick reda på att det skulle gå bra att byta den själv. Beställde och köpte en ny originalbrytare. Jag blev visad hur den skulle tas bort, genom att trycka in 'vingarna' på sidorna och dra nedåt. Sedan skulle den nya sättas tillbaka på samma sätt. Tyvärr begrep jag inte att alla sladdar satt fast i brytaren, så när jag drog ut den gamla, så åkte de flesta av från fästena. Nu vet jag inte hur dom skall sitta. Frågade på elfirman, men dom säger att jag måste lämna in fläkten så det skall göras en 'felsökning', som kostar 400 kronor + kostnad för reparation och det hela slutar förmodligen på cirka 600 kronor. Fläkten är ca 10 år gammal, så jag tycker inte om att behöva lägga ut så mycket pengar. Frågan är nu: går det att få reda på var de olika sladdarna skall sitta? De sladdar som finns är:
brun-brun, vit-gul, vit, blå, blå-blå, vit-vit.
På strömställaren är kontakterna numrerade så här:
Läge I = 4 (till vänster) 1 (till höger)
Läge 0 = 5 (till vänster) 2 (till höger)
Läge II = 6 (till vänster) 3 (till höger)
Kan någon hjälpa mig?
Eller - kanske det finns någon som har en sådan fläkt, som kan lossa på vippkontakten och se hur trådarna sitter?
brun-brun, vit-gul, vit, blå, blå-blå, vit-vit.
På strömställaren är kontakterna numrerade så här:
Läge I = 4 (till vänster) 1 (till höger)
Läge 0 = 5 (till vänster) 2 (till höger)
Läge II = 6 (till vänster) 3 (till höger)
Kan någon hjälpa mig?
Eller - kanske det finns någon som har en sådan fläkt, som kan lossa på vippkontakten och se hur trådarna sitter?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Det kan gå att lista ut genom att ohmmäta mha en multimeter. Finns den möjligheten?
Har nu tagit några bilder, om det kan hjälpa till. 1,2,3 är bilder på strömställaren.
Sedan skruvade jag bort den främre plåten och där kan man se de olika trådarna. Kanske är det inte tillräckligt?
Sedan skruvade jag bort den främre plåten och där kan man se de olika trådarna. Kanske är det inte tillräckligt?
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
-
En halv gissning för diskussionens skull:
Antag att 3 ledar kabel är matningen, då har vi nolla på den isolerade kabelskon med 2 vita trådar in i.
Då tror jag att man kan sätta den på 2an, och det gör att vi kan sätta den blåe tråden med 2 kabelskor på 1 och 3.
Den brune med isolerade kabelskon vill jag ha till fas och sätta på 5an. Resterande två trådar kan man testa sig fram till.
Lite fler bilder runt kondensatorn?(vitt cylinderformat föremål som syns på bilderna) skulle vara trevligt.
Ser också att det finns siffror på sockerbiten, jag undrar om dom kan vara till hjälp?
Detta är en gissning och jag vill inte rekommendera TS att testa ;-)
Antag att 3 ledar kabel är matningen, då har vi nolla på den isolerade kabelskon med 2 vita trådar in i.
Då tror jag att man kan sätta den på 2an, och det gör att vi kan sätta den blåe tråden med 2 kabelskor på 1 och 3.
Den brune med isolerade kabelskon vill jag ha till fas och sätta på 5an. Resterande två trådar kan man testa sig fram till.
Lite fler bilder runt kondensatorn?(vitt cylinderformat föremål som syns på bilderna) skulle vara trevligt.
Ser också att det finns siffror på sockerbiten, jag undrar om dom kan vara till hjälp?
Detta är en gissning och jag vill inte rekommendera TS att testa ;-)
Tog ytterligare en bild vid kondensatorn. Från denna går två trådar, en vit och en vit/gul.
Det finns två kablar, som vardera innehåller 3 trådar;
Vit, som innehåller brun, blå och jord. Kallas Vit nedan
Svart, som innehåller brun, blå och svart. Kallas Svart nedan
Kan inte se att det står några siffror på sockerbiten, men jag kan beskriva hur det ser ut ;
Uppifrån och ned 1-5. Vänster sida = A, höger sida = B
1A = blå (går till Svart) 1B = blå/blå
2A = brun (går till Svart) 2B = gul + svart
3A= blå (från Vit) 3B = vit/vit + svart (till Svart)
4A = jord (från Vit)
5A = brun (från Vit) 5B = brun/brun
Det finns två kablar, som vardera innehåller 3 trådar;
Vit, som innehåller brun, blå och jord. Kallas Vit nedan
Svart, som innehåller brun, blå och svart. Kallas Svart nedan
Kan inte se att det står några siffror på sockerbiten, men jag kan beskriva hur det ser ut ;
Uppifrån och ned 1-5. Vänster sida = A, höger sida = B
1A = blå (går till Svart) 1B = blå/blå
2A = brun (går till Svart) 2B = gul + svart
3A= blå (från Vit) 3B = vit/vit + svart (till Svart)
4A = jord (från Vit)
5A = brun (från Vit) 5B = brun/brun
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag instämmer helt i Mnor's analys efter att ha tittat på bilderna.
Du behöver bara verifiera att den vita kabeln är den som stickproppen sitter på.
Sedan kopplar du så här på strömbrytaren:
1: Gul/Vit isolerad kabelsko.
2: Brun/brun isolerad kabelsko (möjligen brun/svart - svårt att se - den "svarta" går till kontrollampan eller vad det är)
3: Vit oisolerad kabelsko
5: Vit/Vit isolerad kabelsko.
4+6: De två blå.
Skulle inte fläkthastigheten stämma med märkningen på strömbrytaren så kasta om 1 och 3.
100% säkert att det skall vara så här är det ju inte - så koppla på egen risk.
Helst bör ta hem någon som kan reda ut och mäta lite.
Du behöver bara verifiera att den vita kabeln är den som stickproppen sitter på.
Sedan kopplar du så här på strömbrytaren:
1: Gul/Vit isolerad kabelsko.
2: Brun/brun isolerad kabelsko (möjligen brun/svart - svårt att se - den "svarta" går till kontrollampan eller vad det är)
3: Vit oisolerad kabelsko
5: Vit/Vit isolerad kabelsko.
4+6: De två blå.
Skulle inte fläkthastigheten stämma med märkningen på strömbrytaren så kasta om 1 och 3.
100% säkert att det skall vara så här är det ju inte - så koppla på egen risk.
Helst bör ta hem någon som kan reda ut och mäta lite.
Tack för all information! Det verkar logiskt det ni säger. Vill bara veta vad som kan hända om kopplingen inte är rätt....
- att säkringen går
- att fläkten går sönder
- kan det börja brinna?
- att säkringen går
- att fläkten går sönder
- kan det börja brinna?
Risken att nåt dumt händerär nog extremt liten.
Däremot är chansen/risken ungefär 50% att läge I och II blir växlade. Om du skulle råka ut för det så byt plats på den gulvita och den oisolerade vita, om du vill göra nåt åt det.
Däremot är chansen/risken ungefär 50% att läge I och II blir växlade. Om du skulle råka ut för det så byt plats på den gulvita och den oisolerade vita, om du vill göra nåt åt det.
´Har nu äntligen kommit mig för att prova. Kopplade enligt rekommendationen från "Bo Siltberg".
Följande hände:
Ingen propp gick. Lampan funkar.
Strömställaren på läge "I" händer inget, fläkten är helt tyst och snurrar inte.
Strömställaren på läge "2" så burrar det lite, men fläkten rör sig fortfarande inte.
Blir det tippen nästa nu, eller?
Följande hände:
Ingen propp gick. Lampan funkar.
Strömställaren på läge "I" händer inget, fläkten är helt tyst och snurrar inte.
Strömställaren på läge "2" så burrar det lite, men fläkten rör sig fortfarande inte.
Blir det tippen nästa nu, eller?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Synd, det hade varit bättre om fläkten varit stendöd för då kan man misstänka felkoppling. Att den funkar "lite" är förvillande.
Glappkontakt kanske, inte troligt. Kabelbrott - kan inte se hur det ger detta symptom. Symptomet skulle kunna förklaras med att fläkten blivit seriekopplad med lampan, men jag ser inte hur det skulle ha gått till. Någon med mätinstrument behöver kolla lite.
Glappkontakt kanske, inte troligt. Kabelbrott - kan inte se hur det ger detta symptom. Symptomet skulle kunna förklaras med att fläkten blivit seriekopplad med lampan, men jag ser inte hur det skulle ha gått till. Någon med mätinstrument behöver kolla lite.
Har du tur så kanske det ligger en likadan fläkt på just tippen, kan ju inte vara helt omöjligt att få kika lite på den i så fall.