3 529 läst · 38 svar
4k läst
38 svar
Byta strömbrytre och eluttag vid installation av jordfelsbrytare!!
Hejsan alla!
Har nyss flyttat i ett gammalt hus (60-talet). Jordfelsbrytare saknas idag. Jag undrar nu om jag måste byta eluttag och strömbrytare i huset i samband med installering JFB? Fungerar JFB inte med de befintliga eluttagen och strömbrytarna?
Har nyss flyttat i ett gammalt hus (60-talet). Jordfelsbrytare saknas idag. Jag undrar nu om jag måste byta eluttag och strömbrytare i huset i samband med installering JFB? Fungerar JFB inte med de befintliga eluttagen och strömbrytarna?
Jo, det gör den. Om det inte finns fel i anläggningen.
Tack för svaret.
Menar du om jag inte byter elttag kommer jag ha samma skydd mot skador såväl liv som elbränder med JFB?
Jag kan väldigt lite El och därför vet jag inte exakt funktionen.
Menar du om jag inte byter elttag kommer jag ha samma skydd mot skador såväl liv som elbränder med JFB?
Jag kan väldigt lite El och därför vet jag inte exakt funktionen.
Har du en bild på elcentralen och något uttag?M Mehdi Askarizameydani skrev:
Jordfelsbrytaren ger exakt samma skydd oavsett åldern på uttagen.
Är det det faktum att du har ojordade uttag som gör dig fundersam?
Jordfelsbrytaren fungerar även med ojordade uttag. Den ger ett skydd om du skulle få en strömgenomgång mer än 30mA. I det fall det är et apparat med skyddsjord så löser ju inte jordfelsbrytaren direkt om det blir ett fel i apparaten. Men om du tar i den och något jordat så att du får en farlig stöt, så kommer den omedelbart att bryta. Jordade uttag är inte fel. Men jordfelsbrytaren gör nytta ändå.
Om du har ojordade uttag så räcker det inte att bara byta uttag till jordade. Du måste även dra jordledning (gul/grön) till uttagen. Det är inte tillåtet att ansluta ojordade uttag till jordfelsbrytaren. Strömbrytare behöver inte bytas men eventuella lamputtag ska jordas....M Mehdi Askarizameydani skrev: