Byggahus.se

Byta strömbrytare

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Ska byta ut en gammal strömbrytare men lyckas inte koppla så att det fungerar. Jag gissar att det är en dubbetrapp, se bild för hur den ser ut. Huset är byggt 1970 och brytaren har en svart, en blå samt 4 gula märkta 1-4. När jag koppla in dessa i en ny dubbeltrappbrytare så fungerar bara brytaren beroende på hur den andra brytaren (den i andra änden i trappen) är ställd. Kan någon hjälpa mig hur jag ska koppla? (lånat en bild på hur den nya brytaren ser ut)

2. S
    Medlem Nivå 1
    Kolla på bilden glöm korsomkoppl. i mitten. Du måste ha spänning på antingen den ena eller andra av 2 o 3 beroende på hur andra brytaren står. No 6 L går till lampa eller är inkommande Fas.

Svårt att förklara, men med en multimeter så går det ganska lätt och fixa.

/Tommy.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Kontrollera hur den gamla brytaren fungerade och koppla in den nya likadant.
    Har du kopplat loss den gamla utan att notera hur den var inkopplad så har du skapat onödiga problem!
    Då är det bara till att följa ledarna via dosor, lampor och den andra dubbeltrappen för att se hur de används.
    Därefter kan du rita ett schema för trappkopplingarna och koppla in den nya brytaren, för det kan vara en normal trappkoppling eller sparkopplat eller en kombination av dessa!

4. H
    Medlem Nivå 1
    Den gamla brytaren var kopplad enl vänstra bilden, men svart, blå och 4 gula. Dessa har jag koll på. Dessvärre vet jag inte hur jag ska koppla in dessa i den nya brytaren. Kopplar jag in dom på samma position så blir det fel.

Jag har en multimeter men har tvärr ingen koll på hur jag ska mäta eller vad jag ska göra av det jag får fram...

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Jag menade, kontrollera hur den gamla brytaren fungerar och hur den sedan var inkopplad. Dvs ohmmät den gamla brytaren för att se vilka anslutningar som är vad. Det kanske syns på baksidan. Dom behöver inte sitta på samma ställe mellan den gamla och den nya.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    LIte tydligare. Sätt multimetern på ohmmätning, den skall visa noll eller nära noll om du sätter ihop mätprobarna.

Om du tittar på symbolen på din nya brytare så skall du kunna mäta att du har kontakt mellan L och någon av pilarna, om du slår om brytaren så skall det vara kontakt mellan L och den andra pilen.

Gör sedan samma mätning på din gamla brytare så kan du luska ut vilken som är L resp "pil".

Obs: Gör mätninrana med brytaren bort kopplad från kablarna (märk dom väl).