Byggahus.se

Byta strömbrytare i 60-tals hus.

1. C
    Medlem · 3 inlägg

Chillius

Medlem
    Hejsan!

Jag har tänkt byta strömbrytare och uttag i huset som är byggt -64. Den dragna elen är lika gammal. Jag har fastnat för Schneiders serie exxact. Gillar verkligen utseendet på deras brytare och uttag!

Nu till några frågor.
    Byter man ut kopplingsdosorna för att kunna installera en schneider brytare?
    Idag sitter det några svarta dosor som är spikade i reglarna.

T.ex. denna strömbrytare går till en taklampa som även kan brytas på en annan plats i rummet så detta är väl en såkallad trappbrytare.
    Men hur skall detta kopplas om man byter till en Schneider?
    Det är 3 kablar, en svart och 2 blå.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20211016_155151.jpg
    received_646259059876123.jpeg
    received_1516251508734887.jpeg

2. Bästa svaret

tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Man byter inte apparatdosorna (som är dosorna där apparaterna, strömbrytarna, sitter). Kopplingsdosor sitter högre upp på väggen och dem ska du inte in i.

Din föreslagna koppling är fel. De blå ledarna är mellantrådar och den svarta är antingen fas eller tändtråd. Du kopplar svart till L och de blå till varsin pil.

• Laddar…
  3. C
    Medlem · 3 inlägg

Chillius

Medlem
    Tack så mycket för ditt svar (y)
    Då vet jag hur jag ska koppla vid tillfälle!

Tack!

4. M
    Kan-självare · Enköping · 28 inlägg

MrJozk

Kan-självare
    Glöm inte köpa till klor om dosorna kräver såna :)

5. C
    Medlem · 3 inlägg

Chillius

Medlem
    Det sitter nog klor i de gamla, kan man återanvända dem eller finns det nya som är anpassade för Schneiders brytare?

6. E
    Medlem · jämtland · 20 811 inlägg

elmont

Medlem
    Du kan köpa brytarna med eller utan klor, dom utan klor är något billigare men ska man sedan köpa tilllösa klor och montera dom blir det ingen bra affär. Nått annat som kan vara bra att ha är dosclips typ https://www.elkatalogen.se/produkte...KBvRVBX-VsL9n4tdLIaJ21G-H2wH2UHRoCG0gQAvD_BwE
    Dom sitter mycket bra och ska man sätta uttag ska man inte använda bara klor utan även clips för att få ett säkert fastsatt uttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.