Skall byta stående panel på ena gaveln på huset.
Har inte gjort något så stort snickerijobb på huset förut men tänker att detta skall man väl klara om man är lite händig och läser på lite i förväg.
Upptäckte att gamla panelen låg dikt an mot vindduken så jag tänker sätta ny vindduk och sedan extra spikläkt för att få luftspalt.
Första frågan:
- Går det bra att lämna kvar gammal vindduk och sätta den nya ovanpå?
Den gamla är armerad med svart plast på utsidan och ser ut som papp på insidan, ny hade jag tänkt bison eller liknande.
Sen till den stora frågan, jag har försökt illustrera nedanstående text i några bifogade bilder om texten är svår att förstå.
Fasaden är delad i två delar dels undervåningen, dels den triangel som utgör övervåningen (en-o-halv-plan).
Panelen för övervåningen går omlott med panelen för undervåningen.
Till saken hör att de gamla underbrädorna var 11x70 och jag tänker byta till 22x70 vilket leder till att jag nu behöver större "djup" i överlappet för att brädorna för undervåningen skall få plats under brädorna för övervåningen. Jag tänkte lösa detta genom att ha olika dimension på spikläkt uppe och nere.
Min fråga är om det förslag jag skissat på i bifogad bild fungerar?
Jag har funderat på vart eventuell kondens från luftgapet på övervåningen tar vägen.
Det som inte får hända är att den hamnar ovanpå ändarna till undervåningens panel,
men som jag ser det borde den tvingas ut av spikläkten så att den hamnar utanför panelen för undervåningen.
Vill man hjälpa till extra skulle man kunna ta snedfasad spikläkt för att tvinga ev. rinnande vatten ut mot panelen.
Är det någon som förstår vad jag är ute efter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder