Byggahus.se
Hej,

Jag ska fräscha upp köket med att byta spiskåpa till min kryddhyllefläkt men är väldigt osäker kring vilken modell som är kompatibel.

Lägenheten betjänas alltså av mekanisk frånluft i form av kryddhyllefläkt från ca 1998 där frånluft förekommer i kök, badrum, wc/dusch. Fläkten är 60 cm bred. Enligt OVK-besiktningen så är både kryddhyllefläkt och spiskåpa av modell "Östberg".

Tanken är det endast ska vara ett lättare (och billigare) kosmetiskt ingrepp.

Jag sitter just nu på Frankes hemsida (https://www.franke.com/se/sv/hs/expertise/select-the-right-hood.html) och kliar mig huvudet om vilken typ av spiskåpa jag bör ha:
  • Spiskåpa - villa (-16);
  • Spiskåpa - lägenhet (-10);
  • Spiskåpa - lägenhet (-12); eller
  • Spiskåpa - villa (-14)?
Tacksam för all vägledning!

• Vit gammalmodig kryddhyllefläkt ovanför en spishäll i ett kök, föreslagen för utbyte för en estetisk uppgradering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av gammal kryddhyllefläkt med slitage och informationsetikett, redo för byte.
    Skapa konto
  • Gamla, nedslitna etiketter med teknisk information på en köksfläkt.
    Skapa konto
Det är väl inte modellen som heter Östberg utan tillverkaren? Du kan inte ha en fläkt för villa, så av dessa antingen 10 eller 12. Föreningen brukar kunna ge tips; har du frågat styrelsen om råd?

OVK-rapporten hänvisar enbart till "modell Östberg". Jag kan förstås öppna upp kryddhyllan och kolla om det finns någon modellbeskrivning av kryddhyllefläkten där men osäker på huruvida det hjälper mig.

Angående att fråga styrelsen så sitter jag själv med i den och vet sedan tidigare att ingen tyvärr har koll på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.