Då den gamla spishällen gått sönder ska den bytas mot ny, tidigare hällen installerades runt ~2008. Har läst igenom hela spisbibeln men då det är en gammal 50-talslägenhet vill jag bara dubbelkolla.

I lägenheten finns det enfas på 20A (4mm2 ledare) som förser el till både ugn och spishäll och vi har aldrig haft några problem med att säkringen gått även om den tidigare spishällen låg på 6,4 kW + ugn. Vilket överstiger de 4,6kW som 20A teoretiskt ger. Tänker köpa en ny spishäll runt samma kW där det är angivet att den kan kopplas mot enfas.

Bifogar en bild över hur det ser ut i kopplingsdosan som matar vidare till ugn respektive spis och som installerats av tidigare ägare. Är detta en ok installation? Om ja, kan jag återanvända den gamla kabeln som installerades 2008 till nya hällen eller måste den bytas? Befintlig kabel är en H07RN-F 5G 2,5mm2 där man verkar ha klippt av ej använda ledare. Är inte bekväm med att koppla om i dosan, då blir det elektriker.

Enligt hur den kopplas vidare i spishällen gäller:
Röd --> grön/gul = jord
Grön --> brun (?) = fas
Svart --> blå = nolla

Kopplingsdosa med flera elkablar och anslutningar, inklusive en grön/gul jordkabel, en blå nolla och andra färgade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Om den där kopplingen i dosan har fungerat utan varmgång så är det nog en bra idé att inte röra den. Den är ok endast om den är gjord av en äldre erfaren yrkesperson.

Du kan absolut återanvända sladden.

• Gilla
lk999 och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om den där kopplingen i dosan har fungerat utan varmgång så är det nog en bra idé att inte röra den. Den är ok endast om den är gjord av en äldre erfaren yrkesperson.

Du kan absolut återanvända sladden.
Stort tack för svar! Vem som har gjort inkopplingen vet jag tyvärr inte då det gjordes innan jag flyttade in men allt har funkat fint i de 10 år jag bott här. Kan inte se några tecken på varmgång åtminstone. Då kör jag på och återanvänder kabeln istället för att röra något.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.