Byggahus.se

Byta säkring. Från 6A till 13A (bilder)

1. Saabgubben
    Elektroniktokig · Göteborg · 158 inlägg

Saabgubben

Elektroniktokig
    Hej
    Jag sökte men hittade bara gamla tråder som jag inte fann svaret i.

Det e så här att jag har 6A proppsäkring till badrum,sovrum och hall. Dettahar funkat fint.
    Problemet är att ja beställde ett nytt duschkabin med ångfuntion på 3000w effekt.
    Enligt leverantörens beskrivning så rekommenderar dom en säkring på 16A till den.
    Är det så att 6A inte kommer att palla med?

Jag har inte fått hem den än så jag testar. Men jag testade med en el element på 2000w + elfläkt på 1000w jag kopplade in dom samtidigt å körde en halvtimme på eluttagen i badrummet som är kopplade till samma säkring. Det funkade fint.
    Jag provade även att koppla el element 2000w + elftäkt 2000w men då gick säkringen.

Fråga 1
    Kan jag köra duschkabinen med ångbastun på 6a säkringen?

Fråga 2
    Kan jag byta upp 6A mot en 13A säkring alt. 10A utan att byta elkablarna?

Bifogas nedan lite bilder.

2. Bästa svaret

PNO
    Medlem · Roslagen · 1 528 inlägg

PNO

Medlem
    3000W är ganska precis 13A vid 230V. Så det är inget dåligt råd att rekommendera 16A säkring.

Fråga 1: Nej! Du ska inte planmässigt överbelasta en säkring. Nej inte ens om det "går", och framför allt inte med drygt dubbla märkströmmen. Säkringen kommer bli rejält varm vilket på sikt kommer skada säkringshållaren, kabeln närmast säkringshållaren och övriga kablar i närheten.

Fråga 2: Kanske. Kontrollräknar man ledningens egenskaper så kan det gå att säkra upp den, men frågan är ju varför det från början är 6A i så fall. Men det är inte omöjligt att det går att byta till 10A eller kanske 13A. Men som sagt, be någon som kan att räkna på det.

Se oavsett till att skaffa en jordfelsbrytare om du ska ha elutrustning i badrummet. Passa samtidigt på att dra en egen matning till duschen som är dimensionerad för den effekten så blir det bra utan halvmesyrer enligt ovan.

Värmefläktar, element osv brukar vara dåliga som testlaster, då termostaterna oftast bryter eller styr ner effekten rätt snart om man eldar på 3kW inomhus. Det blir varmt.

3. plaggis
    Husägare · Västra Götalands län · 467 inlägg

plaggis

Husägare
    1 Nej
    2 Ja till 10A om kabelarean är 1,5kvmm, men 10A är för liten för 3000W

Edit: 2a på bollen

• Laddar…
  4. Saabgubben
    Elektroniktokig · Göteborg · 158 inlägg

Saabgubben

Elektroniktokig
    Tack för svaret, låter vettigt. Jag ska be en elektriker kolla på det.
    Huset e byggd -64. Men dom har bytt mycket. Elkablarna är dragna i nyare pv rör ser det ut som när man kollar på vinden. Jag är osäker om varför dom valt 6a men misstänker att behovet var nog inte mer än så på den tiden? Osäker om ledningarna skall klara av 13A det e väl på gränsen till 2.5mm2?

5. Mikael_L
    Medlem · 42 148 inlägg
    Egentligen kan man inte ens så förenklat påstå att 1,5kvmm -> 10A.

Sitter det 6A kan det finnas anledning till det, t.ex. långa ledningar och/eller svagt elnät som tillåter max 6A för att säkringen ska fungera som den ska (utlösningsvillkoret).
    Det kanske finns något på den säkringsgruppen som inte får ha säkring större än 6A. T.ex. ett uttag med märkström max 6A, eller 6A strömbrytare till ett vanligt uttag.

Klassiska anledningar till att det kan sitta 6A säkring är:
    1 att det går till lamputtag för max 6A. Dessa uttag är faktiskt fortfarande godkända för max 6A, dock verkar ingen nu verksam elektriker bry sig det minsta, utan glatt sätta upp de på 10A grupper.

2 att man vill bättre förutsättningar till selektivitet.

3 att installationen är gjord under kriget då det var sämre kabel med sämre koppar (p.g.a kopparbristen). Detta är dock lite av hörsägen för mig. Jag har hört det från lite olika håll, men alltid långt ifrån några primärkällor eller andra tillförlitliga källor.

4 att det är en väldigt lång gruppledning.

5 att man vill/ville begränsa effektuttaget, vanligt vid motorvärmaruttag.

6 att dåtidens elektriker faktiskt rätt ofta satt dit säkringar efter ett rimligt effektbehov på gruppen, inte efter vad gruppledningarna klarade.

7 att det finns belastningsproblem på gruppen, ofta i form av värme, men kan vara annat också.

Anledning 1 och 6 betyder att det är bara att kasta in en 10A om man vill.
    Anledning 2 och 5 betyder att man i princip kan kasta in en 10A, men man tappar det den förre elektrikern tänkte.
    Anledning 3, 4 och 7 betyder att man inte alls kan byta säkring, måste åtminstone kolla upp situationen först.

Redigerat 15 okt 2017 14:50
  6. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 001 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Lägg fram en egen matning 3*2,5 till ångkabinen, denna kan högst sannolikt säkras av med 16A.
    Befintlig matning är för klen för att orka med.

7. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Av din uppräkning är det säkert i övervägande majoriteten fall #6. Det gäller även sk kristidsinstallationer då var det inte annat än dåtidens tumregler som gav 4 eller 6 A för en "ljusgrupp". Just uppdelningen i kraft och ljus är vanlig längre tillbaks i tiden och att det skulle krävas 10 A för ljus då är det något herresäte e.dyl.

Om TS fall är från 64 är det inte heller så ovanligt med 6 A för någon grupp likt den som beskrivs. Och om det ibland i såna lite yngre installationer sitter 4 eller 6 A trefas är det oftast pga något bimetallskydd som matat tex cirkpump, oljebrännare osv som hade trefasiga motorer.

Fallet med lamputtag har heller aldrig varit grund för annan avsäkring samma gäller även DCL av senaste standard. Ok att använda i grupper <= 16 A.

Oftast inte någon större tanke eller överväganden bakom detta mer än rådande zeitgeist. Dock faller TS på den viktiga och grundläggande principen vid ledningsdimensionering dvs första olikheten Ib <= In av de två man alltid kan börja med. Följdes detta skulle många för att inte säga "alla" problem som ofta är uppe på forumet med huvudsäkringar, varmgång i säkringselenent brytare osv vara borta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.