Hej!
Vi har en friggebod som är "timrad" med någon typ av slätspont 120x45 mm. Nu har det blivit röta i två hörn i de nedre varven av virket.
Kan man på något bra sätt byta ut delar av dessa brädor utan att behöva plocka ner hela byggnaden?
Om det hade varit på mitten så känns det som det skulle gå rätt enkelt men nu är det i hörnen som är "kopplade" med nästa varv.
Se bilder.
Vi har en friggebod som är "timrad" med någon typ av slätspont 120x45 mm. Nu har det blivit röta i två hörn i de nedre varven av virket.
Kan man på något bra sätt byta ut delar av dessa brädor utan att behöva plocka ner hela byggnaden?
Om det hade varit på mitten så känns det som det skulle gå rätt enkelt men nu är det i hörnen som är "kopplade" med nästa varv.
Se bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur löste du detta tillslut? Vi har samma problem på samma typ av friggebod
Allvetare
· västkusten
· 94 inlägg
Jag gjorde en "livstidsförlängning" på min svärmors bod med ruttnande knutar. Jag sågade helt enkelt av knutarna, satte vanliga knutbrädor på utsidan men även en förstärkning på insidan av hörnet, såg till att skruvarna drog bra. Jag vet att det är knutarna som håller ihop konstruktionen men vad gör man. Nu tror jag att boden står kvar i minst 10 år till, hoppas jag.
Träet såg väldigt vått - ja plaskvått ut i rötan - så frågan är var vattnet kommer ifrån - är färgen av sådan tät typ att det håller kvar vattnet inne i träet likt en omsluten plastpåse?? ...
Vill du att det inte skall fortsätta att ruttna upp i hög takt så blir det nog att kolla varför träet är så vått och om det fins möjlighet för den att torka upp...
Vill du att det inte skall fortsätta att ruttna upp i hög takt så blir det nog att kolla varför träet är så vått och om det fins möjlighet för den att torka upp...
Det låter sannolikt, kolla på sista bilden till höger om skadan där färgen bubblar upp utan att spricka.X xxargs skrev:
Börjar med en liten skada/spricka i färgen, färgen släpper och bildar en "ficka" där vatten kommer in och samlas bakom det täta färgskiktet.
Alltså fel färgvalstyp vid första målningen... förmodligen hade det klarat sig mycket bättre med slamfärg som falu rödfärg i det här fallet.
Men jag skulle kolla med virkesfuktmätare hela vägen efter långsidan då med tanke på hur 'vått' det är i knutarna så är det risk att det är vått långt in på väggsidorna - med torr virke innanför så borde det kapillärt hållt undan mycket av fukten just vid knuten.
Kolla också Rh inne i byggnaden, är det över 70 % Rh så verkar det heller inte finnas fungerande ventilation som torkar ut byggnaden inneifrån när tex. solen ligger på och värme byggnaden några grader invändigt och i sig kan vara förklaring varför timmerväggen inte är torr, särskilt om den heller inte kan avge fukt utåt pga. den täta färgen.
Är det så fuktigt så är nog första steget att stoppa in en avfuktare som drar ut vattnet ur väggarna och inneifrån försöka dra fukten ur timmerväggarna - det krävs både värme och lång tid då det kanske hadlar om mer än halv ton med vatten som skall dras ur byggnadens väggar och struktur.
Sedan blir det att hitta en ventilationslösning som fungerar hållbart över tiden - helst utan elström och använder sig av vädrets skiften för att hålla sig torr, framförallt av solen när den skiner.
tex. vedbodar brukar inte ruttna upp så länge taket är helt och det brukar vara rätt ordentligt torrt invänding, nu är de förvisso oftast väldigt välventilerade med springor i plankorna i väggen - men visar ändå lite på principen att det går att få dessa att vara torra invändigt utan hjälp av artificiell ventilation och värme.
Men jag skulle kolla med virkesfuktmätare hela vägen efter långsidan då med tanke på hur 'vått' det är i knutarna så är det risk att det är vått långt in på väggsidorna - med torr virke innanför så borde det kapillärt hållt undan mycket av fukten just vid knuten.
Kolla också Rh inne i byggnaden, är det över 70 % Rh så verkar det heller inte finnas fungerande ventilation som torkar ut byggnaden inneifrån när tex. solen ligger på och värme byggnaden några grader invändigt och i sig kan vara förklaring varför timmerväggen inte är torr, särskilt om den heller inte kan avge fukt utåt pga. den täta färgen.
Är det så fuktigt så är nog första steget att stoppa in en avfuktare som drar ut vattnet ur väggarna och inneifrån försöka dra fukten ur timmerväggarna - det krävs både värme och lång tid då det kanske hadlar om mer än halv ton med vatten som skall dras ur byggnadens väggar och struktur.
Sedan blir det att hitta en ventilationslösning som fungerar hållbart över tiden - helst utan elström och använder sig av vädrets skiften för att hålla sig torr, framförallt av solen när den skiner.
tex. vedbodar brukar inte ruttna upp så länge taket är helt och det brukar vara rätt ordentligt torrt invänding, nu är de förvisso oftast väldigt välventilerade med springor i plankorna i väggen - men visar ändå lite på principen att det går att få dessa att vara torra invändigt utan hjälp av artificiell ventilation och värme.