Byggahus.se

Byta ”rör”/imkanal vid byte av köksfläkt?

1. P
    Medlem · Västra Götaland · 6 inlägg

Pedanten

Medlem
    Hej

Detta blir min första fråga i detta fantastiska forum som hjälp mig massor under renovering av vårt lilla radhus. Jag jobbar vanligen med ngt helt annat, långt ifrån hantverksvärlden, så är verkligen okunnig amatör. Så ni får ursäkta om detta är en korkad fråga.

Just nu är det köket som ska bytas och sedan vi rev ner fläkt och skåp står jag lite frågande inför hur fläktkanalen/imröret (är inte helt säker på vad det heter ) ser ut. Det ser ut att vara ngn form av hemmabygge (se bild). Vi vill sätta upp skåp med inbyggd fläkt och ett skåp till höger om detta mot hörnet. Då kommer nuvarande fläktrör gå rakt igenom överdelen av skåpen och det känns som en dålig lösning för hållfastheten av skåpet. Därför har jag några frågor som jag hoppas ngn kan hjälpa mig med:

Går det att byta rör till mindre? Eller går det att dra om röret ngt så det istället hamnar på översta hyllan på hörnskåpet (dvs att det viker av lite neråt där det går ut ur väggen)? Behövs isoleringen på röret även när det inte ligger inne i väggen? (Den isolerade biten har tills nu varit inbyggd i en låda) Vad tror ni - varför finns det en ”koppling” på gamla röret? Det är det flexibla röret som varit kopplat till fläkten. Behöver vi ta in hjälp för att fixa detta eller är det ngt el glad men okunnig amatör kan fixa?

Tacksam för alla svar

Cecilia

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Först så är dom gamla skåpen typ inte ända upp i tak ( skithylla ) sen kommer det folk som vill ha ända upp i tak , då kommer även problemen , i ert fall med skåp i hörnet finns ingen återvändo , antingen ett skåp som inte går upp i tak eller såga ur ett nytt som går upp .
    Det går att göra det , skåpet ska då fästas i väggen med vinklar ca 10 cm ner från ursågningen ,
    sågningen har ingen bärighet i skåpet , det är gavlarna som står på sockeln som bär ,
    endast lite vingel i sidled blir det , men då är det fast i väggen , inget vingel
    PS sitter en dosa i väggen till höger , kommer den in i skåpet eller

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det med koppling är nog p-g-a- en tidigare flytt av spis och fläkt , syns på flexslangen position
    Kanske jag missuppfattade med helskåp till höger , ni kanske ska ha ett vägghängt där

4. P

Pedanten

Medlem
    Det är ett vägghängt skåp vi tänkt ha, ja. Fläkten har alltid stått där den är nu, dvs rakt under blindröret. Det är det som är lite märkligt. Eldosan till höger kommer elektrikern ta bort. Blir lättast så för glasskivan som kommer bakom.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kommer väggskåpet att sitta kloss i hörnet ? det går att sätta en regel ini skåpet , ca 75X45 som fästes i gavlarna så högt upp som möjligt och sedan fästes med en kraftigt skruv i den stående regeln bakom , sen finns det ytterligare en regel till höger som det går att fästa i genom gaveln.
    Vet inte hur ni tänkt med kaklet , ska ni ha en kakellist under skåpen som avslut mot skåpen ,
    så ska den sitta kloss mot undersidan skåp , och fästas i reglarna , då hjälper den att hålla skåpen uppe
    PS vilket fabrikat på skåp

6. B
    Medlem · Stockholms län · 23 656 inlägg

BirgitS

Medlem
    När är radhuset byggt?
    Fram till åtminstone mitten 60-talet hade man ju ofta ingen fläkt utan bara en ventil, utifall att det nedåtgående röret är resten av en ventil.
    Eller vid ett fläktbyte har man velat ha ett tjockare rör för att kunna få större utsugsflöde och då lämnat en stump av det gamla för att enklare kunna täta.

7. P

Pedanten

Medlem
    Det är byggt 1985

8. P

Pedanten

Medlem
    Det blir Ikea-skåp med skena bakom o skåpen är tänkta att sitta 10 cm från taket med täcklist överst.

• Laddar…
  9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det med skena är bra om den har bra infästning , kommer inte ihåg mycket som den bygger ut Lite svårt med skena där trumman är och om skåpet inte har skena , kommer det inte att malla i ytterkant på dom andra , då får du bygga ut lite på väggen med skiva eller dylikt , sitter gips ( ta bort gips ) upptill 13 mm + skena ut , kanske en träskiva med mått som stämmer .
    Bara mäta och mäta och se vad som kan göras , i övrigt som jag sa förut med infästning

10. H
    Moderator · Stockholm · 44 196 inlägg

hempularen

Moderator
    Kanske värt att påpeka att isoleringen du ser är brandskyddsisolering. Och det är ett krav. Endast delar av röret som går öppet i köket får vara oisolerade. Om det brinner i köket, ex. på spisen, så får inte branden sprida sig till något utrymme utanför köket via kanalen.

Brandskyddsisolering är normalt mineralull (inte glasull), men det finns alternativa lösningar.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Östergötland · 74 inlägg

thellberg

Medlem
  12. P

Pedanten

Medlem
    Tack för era svar o tips. Angående isoleringen av röret förstår jag er som att om den tas bort så måste det vara 30 mm fritt runtom. Dras den genom skåp måste det vara isolering på för att den ska kunna gå tajtare (och det blir väl egentligen samma avstånd då, bara att det är isolering istället för luft?!)

Hade ni bytt rör till en nyare med fräschare isolering eller byggt in det i skåp som det är?
    Bör vi anlita en fackman för att fixa med röret eller är det ngt en lätt kan göra själv?
    Något annat förlag hur vi ska lösa det, ngt vi kanske inte tänkt ut själva?

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kapa ur och sätt upp ert skåp så det sitter uppe , behåll isoleringen fram till fläkten , det finns inga fel med det , bara att ni får en hylla mindre i överdelen i skåpen om ni tar dom upp till tak , men ingen skithylla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.