Tänkte byta reglarna som innertaket var fästa i innan till grovre dimension som takstolarna. Frågan är kan jag fästa dom rakt på takstolarna istället för på sidan som det är nu? Bifogar bilder på hur jag tänkt.
/Ecke
/Ecke
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Varför ska du byta dom? De har troligen ingen funktion alls i själva takstolen, utan används endast att hänga innertaket i. Som alternativ kan man väl spika på en lika dan på andra sidan av takstolen (som man ser ett exempel på till vänster i bild).E Ecke16 skrev:
Rent estetiskt, har en arbetskamrat med egen såg som fixar balkar i samma dimension som takstolarna. Kommer vara öppet upp till nock. Reglarna som sitter där nu är urjackade osv och inte så vackra att vila ögonen på. Tänker mest att man inte ändrar på något i konstruktionen eller så.
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Då kan jag hålla med dig att det estetiskt blir snyggare att byta. Du får för säkerhetsskull invänta någon konstruktionskunnig som svarar på din tråd. Men jag tror alltså att den balken inte har någon teknisk funktion. Om så är fallet kan du fästa in den nya balken hur du vill. Tänkt dock på att någon i framtiden kan få för sig att bygga innertak, så att det sitter tillräckligt bra för att tåla det.E Ecke16 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Tänk dock på att takstolarna troligen inte kommer att synas sen så var du fäster underliggarna torde inte spela nån roll. Det är nog mycket lättare att fästa dom som de gamla än att skruva snett underifrån.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De delar som du vill byta ut kallas för hanbjälkar och har främst som uppgift att förhindra att ytterväggarna trycks ut. De är belastade med dragkrafter vilket gör att en infästning i högbenens sidor är lämplig. Det går dock bra att använda kraftiga beslag istället. Gärna med genomgående bultar. Om de ska vara exponerade kan du istället byta ut dem mot stålstag, som blir mycket smäckrare.
Dom hanbjälkar som satt i höjd med skorstenen vilade bara mot skorstenen, var inte fästa mer än i högbenen. Vad gjorde den för nytta mer än höll innertaket? Så om jag byter dom så bör dom monteras som dom gamla eller med nån form utav bleck eller dylikt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De gjorde den nytta som jag beskrev ovan, de hindrade högbenen från att trycka ut ytterväggarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är den inte fäst i skorstenen också? (Det är visserligen olämpligt, men det är en annan sak.)
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Visst kan man i det här läget säga att den har en funktion för takstolen men jag tror faktiskt de där är uppsatta i efterhand enbart för innertaket. De ser alldeles för taffliga ut för att ha varit med i takstolen från start. Särskilt då infästningen och avslut för i det flesta fall lägger man ju på så ändan följer taklutningen så man får maximalt att fästa i.
Just hanbjälkarna som är på takstolen i höjd med skorstenen är bara fäst i högbenet och vilar löst mot skorstenen. Alla andra högben har haft dubbla hanbjälkar en på varsida högbenet. Nångång i tiden har dom höjt alla hanbjälkar och enbart satt en på var högben. Man ser spikhål och märken på högbenen efter dubbla hanbjälkar. Iom dom har funktion att ta upp draglast bör jag väl då montera dom nya på liknande vis eller få till ett metallstag mellan istället?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Har de rivit bort dem tidigare och de sett annorlunda ut förut så är det nog självklart så att de ingått i takstolens konstruktion. Då har de nog fuskat rejält när de flyttat dem och dessutom tagit bort hälften.
Man har höjt dom ca 15cm. Sen tror jag att man använt en av dom två som satt där ursprungligen. Men samtidigt passat på att minska ner antalet till hälften... Hur som haver kanske det bästa är att sätta dit dubbla som det var från början. Men behålla nuvarande höjd. Gamla höjden var lite låg.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta mellanrör i Danfoss radiatorkoppel, vilket material?
Värme allmänt -
Byta golvreglar lada, problem med infästning
Byggmaterial & Byggteknik -
Reglar direkt på makadam eller betongplatta emellan?
Altan & Uteplats -
Behövs reglar mellan fönster?
Fönster & Dörrar -
Byta golvreglar mellan nedervåning och källare
Byggmaterial & Byggteknik